PDA

Se full versjon : Hjelp til å fylle ut skjema for visum søknad.

loshean
15-07-2008, 17:37
heisann, på hjemme siden til thaikonsulant.no (eller noe) så sto det oppført noe punker på hvordan man gikk frem og skaffet seg 3mnd thai visum.
der stod det blant annet at man måtte legge frem bilett til og fra thailand med dato. men greia er at jeg har kjøpt en veisbilett, og tenkte å kjøpe retur bilett senere.
kan det skape problemer med søknad?
det var en kar som skrev på et annen forum "Du trenger ikke å kjøpe billett, men en (uforpliktende) booking er nok. "
hva vil en uforpliktende booking bety? kanksje jeg må orne meg noe sånt noe da.

Andaman
15-07-2008, 18:05
Når du booker billett trenger du ikke betale med en gang. Rekner med det holder at du viser fram bekreftelse fra reisebyrået på at du har booket billett. De kan ikke forvente at du kjøper/betaler billetten før du har fått visum.

Kravet er nok bekreftelse på booket billett tur/retur Thailand.

For søknad om visum til Thailand behøves :

1. Gyldig pass.
2. 1 stk. søknadsskjema i utfylt stand.
3. 2 stk. passfoto.
4. Bekreftelse fra reisebyrå på at biletter til og fra Thailand foreligger.
5. Frankert returkonvolutt for rekommandert sending.
6. Vaksiner kreves hvis man skal reise gjennom land hvor det er fare for
epidemier.

Keane 16
15-07-2008, 18:11
Det holder med en booket billett. Jeg sendte med bekreftelse av booket billett i fjor høst. Avbestilte den og kjøpte ny billett når visumet var klart.

loshean
15-07-2008, 18:32
ah...egentelig en ganske fin smutthull vis man kan kalle det det,
er det noen sider hvor man kan booke uten å betale? bare sånn...er ikke så flink til sånt..greit å får det rett fra folk som har gjort det før :)

namkeng
15-07-2008, 19:26
kjøp en fullflexbilett :)
det har jeg gjort og angrer ikke.
Booking av fly uten og betale, tar veldig lang tid før de trekker fra kontoen syns jeg. Ganske sikkert andre som kan svare bedre enn meg.

Var forresten innom ambassaden og ba om turistvisum. første dagen kom jeg rett fra flyet og endte opp like etter stengetid, men møtte to diplomater når jeg skulle til og gå som hjalp meg inn.
Hadde jo glemt bilder.
Neste dag kom jeg dit, måtte starte på nytt. Fylte ut søknaden og snakket litt med sekretæren om ambassadejobb. Så kom det noen flere Thai og vi ble stående og prate.

Betaler det jeg må også for og få det i posten. På toget inn til Asker ringer de meg og sier jeg kan komme og hente passet, nå var det klart.
Dette gikk jo utrolig kjapt :)

loshean
15-07-2008, 20:44
altså, jeg kjøpte en billig bilett til 3800 en vei, og kommer til å booke en bilett tilbake...deretter avbestille den..så heller kjøpe en billig bilett tilbake, når jeg skal tilbake..
syns det var greit jeg..

bjake
16-07-2008, 11:31
Hva koster et visum til thailand ?

namkeng
16-07-2008, 12:42
200kr er avgiften for visumsøknad,
men trur de varierer mellom de forskjellige typene.

Keane 16
16-07-2008, 18:30
Det koster pr entry kr 200 for turistvisum og kr 400 for non-immigrant visum.

loshean
20-07-2008, 14:21
heisann, skal snart fylle ut en søknad for "Non-Immigrant Visa" og er et par ting jeg lurer på. jeg er ikke så veldig flink til dette her, men tenkte noen kanskje ville hjelpe meg.

hva skal jeg skrive på følgende:
Type of Travel Document___
No.___ Issued at____

Date of Issue___ Expiry Date____

også fikk jeg vite fra hun som jobber i thaikonsulanten at jeg trengte å dokumentere at jeg ikke vil være til noe utgift for thailand.
åssen gjør man det? det første jeg tenkte vil være å legge ved et utskrift på hvor mye penger jeg har på konto...men det ville jo bli litt teit..ellers så tenkte jeg å legge ved gyldig reiseforsikring..er veldig usikker der.

en annen ting jeg lurer på, siden jeg skal være i thailand i nærmere et år, så var et snakk om å fornye visumet i thailand.
er dette vannskelig? hva trenger man av dokumenter.
litt kjedelig å få vite at du trenger noe bestemt, så finner du ut av at du lot det være liggene hjemme i norge :S

Sabai
20-07-2008, 18:48
Det er nok informasjon fra passet ditt de vil ha der...

Ellers så kan du nå lese litt her: http://www.scan-siam.com/index.php?pageid=228

Andaman
20-07-2008, 22:57
også fikk jeg vite fra hun som jobber i thaikonsulanten at jeg trengte å dokumentere at jeg ikke vil være til noe utgift for thailand.
åssen gjør man det? det første jeg tenkte vil være å legge ved et utskrift på hvor mye penger jeg har på konto...men det ville jo bli litt teit..ellers så tenkte jeg å legge ved gyldig reiseforsikring..er veldig usikker der.
Det står ikke noe om at du trenger å dokumentere det i deres egen oversikt på hjemmesiden. Kan ikke tenke meg at du trenger det så lenge det ikke er snakk om langtidsopphold.

en annen ting jeg lurer på, siden jeg skal være i thailand i nærmere et år, så var et snakk om å fornye visumet i thailand.
litt kjedelig å få vite at du trenger noe bestemt, så finner du ut av at du lot det være liggene hjemme i norge :S

Det enkleste, og det som er vanlig, er vel å ta såkalte visaruns, altså dra over grensen til et naboland og være ute av Thailand i over ett døgn. Da får du automatisk nye 30 dager visum ved grensestasjonen.

Keane 16
20-07-2008, 23:25
Det står ikke noe om at du trenger å dokumentere det i deres egen oversikt på hjemmesiden. Kan ikke tenke meg at du trenger det så lenge det ikke er snakk om langtidsopphold.

Det enkleste, og det som er vanlig, er vel å ta såkalte visaruns, altså dra over grensen til et naboland og være ute av Thailand i over ett døgn. Da får du automatisk nye 30 dager visum ved grensestasjonen.

Han sier jo at han skal være der i 1 år så da holder det ikke med visaruns ettersom han kun kan ha 3 av dem.

Keane 16
20-07-2008, 23:27
heisann, skal snart fylle ut en søknad for "Non-Immigrant Visa" og er et par ting jeg lurer på. jeg er ikke så veldig flink til dette her, men tenkte noen kanskje ville hjelpe meg.

hva skal jeg skrive på følgende:
Type of Travel Document___
No.___ Issued at____

Date of Issue___ Expiry Date____

Travel document er passet ditt.

Du må dokumentere en inntekt på 15000 kr pr mnd - http://www.thaiembassy.no/en_nonimmigrant_visa.htm

NorThai
21-07-2008, 11:32
Du må dokumentere en inntekt på 15000 kr pr mnd - http://www.thaiembassy.no/en_nonimmigrant_visa.htm

15000,- Nok??? Det var da svært høyt, ikke mange som kan ha det av pensjonister? Iallfall ikke netto?

Keane 16
22-07-2008, 16:41
15000,- Nok??? Det var da svært høyt, ikke mange som kan ha det av pensjonister? Iallfall ikke netto?

Det er sikkert brutto. Er iallefall det tallet som er opplyst på ambassadens nettside.

NorThai
23-07-2008, 21:39
Det er sikkert brutto. Er iallefall det tallet som er opplyst på ambassadens nettside.

Kanskje, men synes at også det var relativt høyt. Mang minstepensjonister som ikke har det...