Thaiportalen - Forum - powered by Thaiportalen.no - reiseforum for Thailand
  • Thaiportalen.no

• Bangkok,s Skytrain

Av: Jan I. Thorgaard - Storbyen Bangkok har utfordringer med å handtere samferdselen i storbyen. Kollektivtrafikken er det så som så med. Bussene er nedslitte. Det er trafikkaos hele tiden. Skal du fra et sted til et annet må du beregne god tid. Det bor 10 millioner i byen men det er et par millioner som de ikke har kontroll på. Med et forholdsvis nytt og revolusjonerende system for transport, har Bangkok Skytrain forandret bybildet samt livsstilen for mange mennesker. Skytrain åpnet 5. desember, 1999, på HM Kong Bhumibol Adulyadej 72.nde fødselsdag.
    BTS (Bangkok Mass Transit System) koblet sammen de store sentrale punkter i hovedstaden og lettet tungtrafikken til en viss grad. 23 stasjoner langs 2 linjer - Sukhumvit linje og Silom linje - gjør det mulig å nå på noen få minutter alle de viktigste kjøpesentre, soner med underholdningstilbud og forretningsområder. De to linjene møtes på Siam Paragon.

Renhet: Bangkok Skytrain er kjent for sin renhet, effektivitet og velorganiserte struktur. Automatiserte billettellere er enkle å bruke, kartene er tilgjengelig for alle gratis, og hjelpsomt engelsk-talende personale er alltid tilgjengelig i tilfelle noe problem. Hvorfor det heter Skytrain er for at skinnegangen og stasjonene er bygget på langt over gateplan. Virkelig imponerende.

Billetter: Der er svært billig å reise med BTS. Et dagskort koster 120 bath (23kr). Du går i billettluken og sier på din dårlige engelsk: One day pass, please.
    En gang hadde jeg glemt hva jeg skulle si, så det ble følgende ord. Last day pass, please,(som kan bety en siste dags reise). Togene er helt moderne med luftavkjøling, du blir nesten frossen ved å sitte (eller stå) for lenge. Det er skjermer om bord som annonserer holdeplassene med språk på Thai og engelsk.
    Står du på en perrong og ser deg dumt rundt med kart i hånden så er thaiene raske med å spørre om du trenger hjelp. Er du så uheldig å stå med stortåa på den gule sikkerhetsstripen kommer det en vakt og ber deg trekke litt tilbake på en vennlig måte. Er du en thai må du høre etter vaktens plysterpipe. Ikke vær lei deg for at toget ditt gikk ifra deg. I rushtiden er det 100 sekunder mellom togene.

Kommentarer 3 Kommentarer
    1. hamar sin avatar
      hamar -
      jeg kjører Skytrain fra flyplassen jeg kommer fra pattaya, skytrain er mye bedre en å ta buss fra pattaya til ekemai, den tar ca 2 halv time, fly bussen tar under 2 timer
    1. SanukMak sin avatar
      SanukMak -
      Skytrain er bare supert. Brukte det flere ganger sist jeg var der. Før tok vi buss helt frem, nå hopper vi over på skytrain ved første anledning.
    1. SanukMak sin avatar
      SanukMak -
      Skytrain ble flittig brukt også under vårt siste besøk i Bangkok. Fungerer helt supert. Et tips er å sørge for å ha litt veksel i lomma..... Dersom man må veksle så må man først stå i en veksle-kø og så i billettkø. Vanligvis tar det ikke mye tid, men i rushtiden f.eks ved Siam Paragon var det laaang kø for begge deler.
      Skytrain er i ferd med å utvides både i sør øst og nord vest (mot Don Mueang flyplass). Er det noen som kjenner til hva som er planen ?