Thaiportalen - Forum - powered by Thaiportalen.no - reiseforum for Thailand
  • Thaiportalen.no

• En annerledes feriedag

NY! En annerledes feriedag……..

På vei til biltilsynet der min kone skulle fornye sitt Thailandske førerkort, ble vi stående å vente på taxi i et gatekryss. Da kom det forbi et stort opptog, med folk i tradisjonelle Thai-klær, akrobater, ja til og med bøfler med vogner bak. Jeg ville ta noen bilder og en politimann stoppet trafikken slik at jeg kom frem. De var på vei til det lokale tempelet der det var et stort arrangement.

Kona vet hvor glad jeg er i å oppleve Thailandsk kultur og ikke bare strender, så hun forklarte meg veien til tempelet og reiste til biltilsynet på egen hånd. Nedover i gatene ble det mer og mer folksomt. Det var folk i alle aldre, skolebarn i uniform og bestemor i sidevogna på motorsykkelen. Alle skulle tydeligvis dit. Jeg prøvde på et tidspunkt å telle og kom til at det måtte være 3-4000 mennesker innenfor portene. 3-4000 Thaier….. og meg.

Som eneste farang vakte jeg oppmerksomhet allerede før jeg satte foten innenfor murene på tempelområdet. Det var på grensen til ubehagelig et lite øyeblikk da det kom to politimenn mot meg, men de ville bare vise meg hvor jeg skulle gå. Innenfor ble jeg straks tatt hånd om av vennlige Thaier. Noen stirret veldig på den gale farangen som kom ruslende inn i dette kaoset, noen lo litt, men de smilte og viste meg hvor jeg burde gå.

Når opptoget kom til tempelet så var det flott å se. De hadde lagt mye arbeid ned i dette toget og det var langt. Det tok en halv time å få hele paraden inn på tempelområdet.

Området var fylt av matboder og jeg ble vinket bort til en av dem. Jeg var sulten etter en liten frokost og så mitt snitt til litt påfyll. Da jeg ville betale for meg fikk jeg beskjed om at alt var gratis. 50 matboder og alt gratis ??? Ja ja, det var jo greit.
    Jeg fikk en rett som jeg ikke husker navnet på, men den er sterk, skikkelig sterk. Den blide mannen i matboden hadde ikke spart på chilien. Heldigvis liker jeg sterk mat så jeg koste meg som bare det selv om retten var på grensen til hva jeg kan spise.
    Tydelig sjokkerte Thaier var likevel bekymret for at farangen hadde rotet seg bort i noe han ikke kunne håndtere så jeg ble oppsøkt av en dame som lurte på om jeg var ok og om jeg kunne spise dette. ”Aroi mak” svarte jeg og smilte. Hun ristet litt på hodet, smilte og fortalte at det var masse mat som ikke var så sterk. Like etterpå kom en gammel krokete dame bort til meg, hun tok meg på armen, så på tallerkenen min og kikket på meg med medlidenhet i øynene før hun rakte meg et glass brus. Hun kunne ikke engelsk, men synes tydeligvis at jeg måtte ha litt drikke. ”kop khun krap” sa jeg og hun humpet smilende av gårde.
    Jeg har mange ganger opplevd at Thaier har spurt om jeg kan spise sterk mat, men aldri slik som dette. Det var åpenbart at de ville at jeg skulle ha det bra og spise god mat som jeg likte. De trodde kanskje jeg spiste dette av ren høflighet ? Det morsomme er jo at det ikke hjelper noe å drikke, det er like strekt uansett, men hyggelig var det jo.

Arrangementet skulle åpenbart samle inn penger til tempelet så jeg gikk bort og viste min respekt ved å donere 200 baht på pengetreet. Med ett var jeg omringet av folk som spurte å gravde. Hvor er du fra ? hva heter du ? er du her alene ? Har du vært i et buddhisttempel før ? Jeg svarte så godt jeg kunne, men synes det ble litt mye oppmerksomhet så når spørsmålene stilnet trakk meg litt tilbake i utkanten av en stor åpen plass. Der hadde jeg fin utsikt til underholdningen, bl.a. et akrobatgjeng som hoppet rundt på påler. En flott forestilling med flinke ungdommer. Mens jeg satt der skulle bøffelen fraktes tilbake dit den kom fra. 7-8 personer håndterte det enorme dyret og loset det gjennom folkemengden.

Mens jeg satt her i varmen fikk jeg flere ganger besøk av undrende Thaier. 2 skolejenter kom bort og tok på meg og gav meg drikke. Det skal visst bringe lykke har jeg hørt å ta på en vestlig. Ikke det at jeg skjønner hva slags lykke jeg skulle bringe, men det var godt med litt drikke i varmen.
    Det var ikke lenge etter at jeg hadde drukket opp før noen andre dukket opp med drikke. Jeg må ha sett varm og sliten ut etter 2 timer i tempelet.
    I det jeg skulle til å reise meg for å gå kom en litt eldre mann bort til meg med en pose. I posen var det grillet kylling på trepinner og drikke, lunsjen var sikret ☺

Jeg takket pent og ruslet glad og fornøyd nedover mot hotellet. Slike opplevelser som jeg hadde i tempelet denne dagen er det beste med å reise. Å se og oppleve ting bak turistfasaden er alltid like flott. Jeg er vant til å bli tatt godt i mot som turist, men jeg har aldri før opplevd å bli tatt i mot på en så fantastisk måte som denne dagen. Blide, omsorgsfulle og imøtekommende. Mange av de kunne ikke engelsk engang, men omtanke for en bortkommen farang, det hadde de - jeg elsker Thailand !!

Kommentarer 6 Kommentarer
    1. Andaman sin avatar
      Andaman -
      Fine bilder. Blir noe annet enn på et turiststed ja. Hvor et dette fra?
    1. SanukMak sin avatar
      SanukMak -
      Ja her er det ikke så mage "faranger" å se. Dette er fra Bang Saen i Chonburi
    1. skjelfoss sin avatar
      skjelfoss -
      Hvordan er Bang Saen? stor by? mye å finne på der?

vi er på utkikk etter en fin plass med kort avstand fra Bangkok)
    1. SanukMak sin avatar
      SanukMak -
      Bang Saen oppleves av meg som middels stor. Det er ca 43.000 innbyggere. Det er nok betraktelig mye mer å finne på i Bangkok eller Pattaya. Har man bil så er det jo kort vei til masse spennende, (under en time til Pattaya), men i selve byen er det ikke all verden å finne på. Kort vei til Bangkok er det da (ca 85km.). Dette er Thaienes feriested. Det er nærmeste strand fra Bangkok og hele Isaan så her er det rolig i uka og så koker det litt mer i helgene. Det er bilrace her en gang i året (husker ikke når).
      For meg er dette himmel på jord, men jeg reiser ikke hit for å oppleve ting i utgangspunktet, da reiser jeg andre steder. Grunnen til at dette er paradis for meg er at det ikke er så mange turister, det er passe stort, det er lite stress og mas og så har jeg familie her..... Det er annerledes å dra hit da den utlandske turisttrafikken ikke preger byen. Det gjør selvsagt også noe med tilbudene som ikke er like mange som Pattaya, Hua Hin, Pucket osv.

Det er et fantastisk sted å feire Songkran. 2 dager og kvelder med underholdning og aktiviteter på stranda og matboder så langt øyet rekker :-)

http://wikitravel.org/en/Bang_Saen
    1. janet sin avatar
      janet -
      og saa er det MYE bra sjomat i Bang Saen
    1. SanukMak sin avatar
      SanukMak -
      Ja det er de gode på i denne gamle fiskerlandsbyen :-) Spiser ALLTID fisk når jeg er her. Tåler ikke skalldyr så det spiser kona...
      Det er ganske trivelig å ta en tur langs stranden ned mot Si Ratcha om morgenen når fiskerne holder på å sortere fangsten og klargjøre båtene for ny tur.
      Familien til kona kjøper ofte mat direkte ved båtene :-)