Thaiportalen - Forum - powered by Thaiportalen.no - reiseforum for Thailand
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Chao Phraya

VIP Array TG sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kristiansand
    Blogginnlegg
    1

Standard Chao Phraya

Chao Phraya eller kongenes elv er pulsåren i Bangkok. Noe kunstig og noe naturlig slynnger den seg gjennom byen som en oase i en ellers travel verdens metropol.
    De to elvene i nord, Ping og Nan løper sammen ved Nakhon Sawan på sentralsletten og danner Chao Phraya. Dette er Thailans viktigste vannvei. Denne sentrale elven drenerer også deler av landets mest fruktbare rismarker. På 1500 tallet ble det bygd en snarvei på stedet Chao Phraya tok en stur buktning langs det i dag som heter Khlong Bangkok noi og Khlong Bangkok Yai. Langs denne sentrale ”kongeveien” kan du ta i øyesyn det store palasset, templer og mange kolonibygninger samt oppleve noe av gamle Bangoks fargerike liv langs elven.
    Jeg anbefaler alle reisene å leie seg en ”longtail” for å utforske Bankok fra elvesiden. Enten det bare er noen timer på mofo, eller om det er en lengre tur til det de kaller ”floating marked”

Bytur med elvebåt er kjempegøy. Ungene gleder seg over hele turen. Mange organiserte stopp kan utføres. Slange parker og museèr kan besøkes langs elven. Pass på å ha med vann. Påfyll kan kjøpes rundt hvert hjørne av båter som kommer inntil deg for å tilby varene sine.

Elven har et sikkert slusesystem som tar deg oppover, og du er aldri alene. Mange tar denne turen. Prøv å få båt med egen kaptein, og mas litt på at han tar der dere vil. Ellers havner du ofte på den vanlige ruten med faste kommisjonsstopp.

Dette er en opplevelse

Standard

Høres ut som en artig tur. Har du tatt noen bilder?

VIP Array TG sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kristiansand
    Blogginnlegg
    1

Standard

Jeg liker som dere vet elveturer når jeg er i Bangkok - tidligere har vi alltid skaffet oss en båt nedenfor Sytrain ved Oriental hotel. Denne gangen skal vi reise ut til pottemaker øya ( Kho Krep ??? ) samt at vi ønsker å se de kongelige båtene. Er det neon som har forslag på hvor en skal skaffe seg en båt ?????
    Rundtur i sør.
    Hakuna Matata

Administrator Array Andaman sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Orkdal
    Blogginnlegg
    4

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av TG Vis innlegg
    Denne gangen skal vi reise ut til pottemaker øya ( Kho Krep ??? ) samt at vi ønsker å se de kongelige båtene.
    Er vel sikkert Koh Kret du mener på TG, som i denne artikkelen du selv har skrevet.

VIP Array TG sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kristiansand
    Blogginnlegg
    1

Standard

He he - litt flaut, men jeg husket ikke navnet på øya....

Vi må fo lage en litt mere dyptgående rapport fra øya nå i April - Ser for meg en dag med longtail ut på øya med ungene. Det er bilfritt og rolig - samt at ute på øya praktiseres gamle tradisjoner i pottemaker yrket.
    Rundtur i sør.
    Hakuna Matata

Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Orkdal
    Blogginnlegg
    4

Standard

Ja, og ikke minst få tatt noen fine bilder TG.

Standard

Et veldig bra tips! Jeg husker nå artikkelen om Koh Kret, men den var borte fra hukommelsen. Skal ta meg en tur om bare tiden strekker til. Skal bare ha 2 dager i Bangkok denne gang (i mars). Har også forflyttet meg fra Pratunam området - som jeg vanligvis bor i - til Silom området, som jo ligger nærmere Chao Phraya.
    PoMoat
    Tom Tom where you go lad nai?

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av TG Vis innlegg
    He he - litt flaut, men jeg husket ikke navnet på øya....

Vi må fo lage en litt mere dyptgående rapport fra øya nå i April - Ser for meg en dag med longtail ut på øya med ungene. Det er bilfritt og rolig - samt at ute på øya praktiseres gamle tradisjoner i pottemaker yrket.
    Koh Kret ligger ikke i Bangkok, men i Nonthaburi Province.

Dersom du ønsker å være der i noenlunde fred bør du styre unna lørdag og søndag, da er det
    proppet med turister der, både thai og andre.
    En fin måte å se seg rundt på er å leie sykkel.

Som du sa i artikkelen går det skyttelbåt over sundet til Koh Kret fra Pak Kret.
    Enkelt med taxi til Pak Kret fra Mo Chit, evt fra Bang Sue (MRT).

Dersom du ønsker å komme dit per båt ville jeg leid båt fra Ta Rua Nonthaburi,
    det er siste stoppet for express/rutebåten på vei nordover.
    På kaia i Nonthaburi kan du leie vanlige longtails og mindre mer hurtiggående taxi båter.
    Selv ville jeg valgt en av de mindre båtene, da de er langt raskere slik at du enkelt kan
    dekke større avstander. Og ikke minst fordi de er meget kortere og egner seg bedre i
    trange klonger, spesielt på tider av året med lav vannstand.

Forøvrig så er det helt overkommelig å dra fra kaia i Nonthaburi til Audaya med longtail
    eller mindre hurtiggående taxibåt.
    På veien nordover passerer du et stort og velkjent handicraft senter på høyre hånd,
    det er vel verdt en titt, (kan rote frem navnet om det har interesse).

Videre kan du enkelt ta deg fra Nonthaburi tilbake til Bangkok per (egen) båt,
    via Klong Oom og Bangkok Yai/Noi nettet, avhengig av hvor du skal.
    Et greit sted å hoppe av er for eksempel i nærheten av Saphan Pra Pin Klao, der er det holdeplass for rutebåten på Chao Praya, dessuten er det her Royal Barge Museum ligger.

Om du er noe mer eventyrlysten kan du fra Nonthaburi ta deg vestover på kanalsystemet
    til du ender opp i Mae Nam Thai Chin, deretter følge denne forholdsvis store elven sydover
    til Samuth Sakon, deretter østover, enten via Klong Saphasamit til Chao Praya
    eller via andre kanaler som bringer deg til Thon Buri (eller Bangkok Yai/Noi kanal nettverket).
    Dette er en (litt lang) dagstur. Du bør starte tidlig.
    Utfordringen ligger i å overtale båtfører til å forstå at dette er en enkel og grei tur.

Jeg har ellers noen tips om hyggelige Thai style restauranger på klongene i nærheten av
    Koh Kret og Ta Rua Nonthaburi, om det skulle være av interesse.

Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Orkdal
    Blogginnlegg
    4

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av janet Vis innlegg
    Jeg har ellers noen tips om hyggelige Thai style restauranger på klongene i nærheten av
    Koh Kret og Ta Rua Nonthaburi, om det skulle være av interesse.
    Masse gode opplysninger janet. Start gjerne en egen tråd om dette, vi kan etterpå fronte den på framsiden som en artikkel.

Standard

Til Tg og Andeman
    Eg vokste opp v Chao Phaya elva! Du kan gå på båt terminal i Nonthaburi der lokal folk ta båt til alle plassen, og det fins forskjellige type båter der! eg har tatt den fra Nontaburi til Bangkok da du kommer til å flåte forbi der det har konge båter, singha øl fabrikke, alle temper som Wat Arun, Wat Pra Keaw etc. Eg har også tatt båt til Koh Kret, og det er fantastisk fordi eg kjenne folk som bor der, så eg fikk ganske mye hos gratis guide..he..he! Og på Koh Kret er ingen bil vei og å komme dit er bare en ting, du må bruke båt, du og din familie kommer til å like deg der! Når skal du dit da?

Bookmarks

Regler for innlegg