Thaiportalen - Forum - powered by Thaiportalen.no - reiseforum for Thailand
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Standard Da er man i Surin

Da har vi vært noen dager i Surin, kom fram kl. 18 fredag etter 26 timers reise. Reisen gikk overraskende bra med vår 5 mnd. gamle datter. Fløy ned med Sas via Stockholm og videre med Pb-Air til Buriram hvor vi ble hentet av Farrang Connection. Sas var helt greie og fly med, veldig bra service fra de ansatte, men de hadde den dårligste flymaten jeg har opplevd.
    Første natta overnatta vi på Majestetic hotel, et ok hotell, men ikke helt rent. Vi har leid oss en ettroms leilighet på Majestetic Appartment, samme firma som driver dette og det ligger ca. 5 minutter fra hotellet, dette betaler vi 6000 bath for inkludert internett, men pluss vann og strøm. Vi er veldig godt fornøyd her, det er også mye bedre rengjøring her enn på hotellet. For å komme rundt I Surin har vi leid en syvseter minisuv, så nå kan vi ha med hele landsbyen på tur. Trafikken i Thailand er spesiell og det er full konsentrasjon når man kjører her, alle har sine egne regler å kjøre etter.

Vi har vært litt rundt, har også besøkt en "norsk" pub her, men det tror jeg blir med det. Pubeiere som er mer ivrig enn kundene til å nyte drikkevarene og som har som hobby å sladre negativt om andre er ikke akkurat min stil.
    Skal se om jeg kommer innom med flere raporter seinere.

Administrator Array Andaman sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Orkdal
    Blogginnlegg
    4

Standard

Flott, spennende å høre fra områder en selv ennå ikke har fått utforsket.

Medlem Array olek sin avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Romerike

Standard

Høres ut som at dere er godt etablerte i Surin. Siden dere har ordnet dere bil blir det vel noen turer og litt å skrive om? Reiseskildringer som blir til underveis er godt lesestoff for den som sitter hjemme i Norge!

Sangthip
    Gjest

Standard

Du har vaert uheldig loong, jeg har adskillige opphold bak meg paa Majestic og opplever aldri problemer av noe som helst slag. Naar det gjelder farangmiljoer saa holder jeg meg lengst mulig vekk fra disse, det nye norske bidraget i Surin er intet unntak. Sist julaften satt de der, en bunke nordmenner som ikke hadde annet foer seg enn og drikke seg dritings foer saa og skrike mest mulig og plage omgivelsene. God ferie videre, Surin er en hyggelig by fremdeles.

Medlem Array
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Fredrikstad/Krasang

Standard

var I Surin en uke i julen og bodde på Majestic Hotel og det var som vanlig helt
    problemfritt.
    Har bodd på Thong Tarin og Petchasem tidligere,men Majestic er absolutt å
    foretrekke.
    Spiste forøvrig julemiddag på den omtalte plassen som heter Oasis.
    Maten var helt utmerket,ribbe,medisterpølser og surkål.
    Det var nok enkelte som hadde tatt seg en for mye,men det er jo julaften bare en gang i året.
    Etter en times tid ville min gamle mor tilbake til hotellet da det begynte å bli
    ganske høyt volum både på julesanger over stereoanlegget og enkelte begynte å bli
    ganske høymælte.
    Hadde med min mor til elephant village od Phanom Rung tempelet i Buriram.
    Var selvfølgelig også på ¨Stranden¨ i Huay Saneng.

Trond

Standard

Først noen bemerkninger:
    1. At man er uheldig når det er skittent på et hotell er jeg ikke helt enig i, er det skittent er det betjeningen og ledelsens skyld. At andre ikke har den samme erfaringen fra Majestetic hotell får så være, men det var så skittent at jeg ikke gikk barbent der. Når vi påpekte det fikk vi nye tannglass på badet, men ingen unnskyldning, og en forklaring om at nå var det for sent å rette på siden de som hadde med rengjøringen hadde reist hjem. Stripene etter moppen var ganske så tydlige, oppetter veggen der moppen hadde vært nær var også tydlige rand og dette var gammel skitt. Jeg har ikke vært innom andre rom enn det vi hadde.

Vedrørende norske og andre puber har jeg ikke for vane å frekventere dem i Thailand eller andre steder jeg har feriert, og tar det ikke så høytidlig om driverne konkurerer med sitt brune klientell om hvem som drikker mest. Det som irriterte meg og en annen nordmann som jeg har truffet her, er direkte løgner og sladder om konkurenter i den hensikt og tro at vi siden vi er nordmenn skal bli stamgjester hos dem.

Ellers en liten oppdatering på vårt liv her i Surin:
    Den første uken har gått og tiden har gått til familien til min kone, min svigerfar er endel eldre enn meg, men jeg er så heldig at han snakker relativt bra og forståelig engelsk, det er 30 år siden han underviste i engelsk og bare etter få dagers trening kan vi ha samtaler som ikke bare dreier seg om vi er sultne eller ikke. Han er dessverre losjemann og nesten avholden, så det blir ikke så mye festing akkurat.
    I Surin er det flere store kjøpesenter, og min frue er ikke bedre enn andre kvinner. Det skal handles, gjerne hver dag, men siden vi har med oss en liten engel på 5 måneder som er uten spor av thai i hudfarge og utseende (dette er det thaier som sier, min mening er at hun ligner mora så det holder) får vi ikke fred på kjøpesenterne eller andre steder fruen ønsker å bruke penger. Betjening og kunder overalt vi ferdes skal se og røre henne, og jeg har nå flere ganger fått blendende smil fra thaier og de peker på gullungen og sier på et ganske så morsomt engelsk "Snowwhite". Fruen var vel ganske så stolt i begynnelsen, men nå er det mest irritasjon, det går jo dobbelt så lang tid som vanlig å handle.

Kona greier å hisse seg litt opp hver dag, og i går ble det litt mer enn vanlig når vi skulle handle kjøtt på markedet i Sankha, som ligger ca 10 km fra hennes landsby, vi sto rett bak noen som kjøpte samme kvalitet som oss. Når det ble vår tur ville dama som solgte ha dobbel pris av hva forrige kunde fikk, fruen protesterte som damer pleier å gjøre. Enden på visa var at vi gikk uten å handle. for kjerringa som solgte ville ikke fire en tomme, kona var gift med en farang og da hadde vi råd til å betale dobbel pris. Vi fikk til slutt ei kusine av kona til å handle for oss, hun handlet til og med billigere enn hos den vi prøvde hos og kjøttet var av en mye bedre kvalitet, men ikke hos den samme torgkjerringa.

I dag har vi hatt et litt annet ærend, vi har kjøpt nytt "hus" til de døde, det er hvor aske og bein fra kremering ved begravelser blir oppbevart, det gamle var litt tilårskomment. Hva det heter på thai er jeg ikke helt sikker på. Kostnad ble 8000 bath, som må være billig i forhold til arbeidet som er lagt ned til og med etter thai-standard.

Jeg lar kona ordne alt økonomisk her nede som hun gjør hjemme og hun er i grunnen litt gjerrig tror jeg. Hun har et veldig godt forhold til sin far, og ett av de første fyndord han sa til meg, at gir du noe gratis til noen så vil de alltid ha mer. Nå har han det litt lettere enn de fleste andre i landsbyen siden han har en god pensjon.

Standard

Det å kjøre bil i Surin er en prøvelse, alle bryter trafikkreglene. Landsbyen til kona er langt utpå landet, ca. 60 km fra byen. Jo større biler jo mer driter de i de trafikkrelene som faktisk finnes. Vi kjenner en her som er ansatt i trafikkpolitiet og han forklarte meg at nesten ingen kan trafikkreglene og de kan ikke bøtlegg for mange for synder de begår. De har et budsjett når det gjelder inntekter for staten fra bøter til trafikanter og det må ikke brytes. Sykkeldrosjer er de værste synderne, disse trafikkens huliganer gjør akkurat hva de vil. Det er egentlig merkelig at de overlever. De farligste er overlasta lastebiler og trailere, de kan bruke en kilometer for å kjøre forbi. De blinker med lysene og tuter og da er det bare å stoppe for den møtende trafikken. Surin by har vel ca. 250 000 inbyggere og de fleste er veldig hyggelige mennesker, de bare blir klin kokos gale når de fedres i trafikken. I dag kom vi tilbake fra landsbyen til kona og kom rett etter skoleslutt, det verste jeg noen sinne har sett var ei mor på motorsykkel med tre unger fra 5 til ti år bakpå drev slalimkjøring i stor fart, at det gikk bra kan kun være lykkeamuletten hun sikkert hadde rundt halsen.
    Ellers har vi hatt to dagers fest i landsbyen i anledning av ny pagode for de døde i familien. Landsbyens mannlige befolkning nøt flere flasker med Lao Khao, av rein høflighet prøvde jeg litt av stoffet selv. Det smakte pyton, så jeg holdt meg til øl og medbrakt Linjeakkevit, som jeg broderlig delte med lansbysjefen, han likte ikke Lao Khao han heller. Litt utpå kvelden var vi litt susete hele gjengen og herren i huset hvor vi hadde havnet slakta en and som vi grilla og spiste med chillipasta, det smakte fortreffelig.

Sangthip
    Gjest

Standard

He-he, veldig bra loong. Kjenner meg igjen da jeg har tilbragt mye tid på thailandske veier men jeg synes at du er litt for snill likevel. I Bangkok er det ikke fullt så gærnt som ute på landsbygden, her er folk lite mere siviliserte og enkelte har faktisk gått på kjøreskole. Ute i provinsene derimot er det rene ville vesten eller Texas som mange kaller det. Jeg kan videre fortelle at førerprøven i den ikke helt ukjente naboprovinsen til Surin(Buriram)består av og lukeparkere!!!!!!!!! Ja du hørte riktig, klarer du og lukeparkere så har du lappen. Klarer du ikke teoriprøven så betaler du THB 500 og sensor fyller i de rette svarene. Har du forresten sett hvordan thaierne oppfører seg i rundkjøringer loong? Man kan bli sprø av mindre.

Fortsatt god ferie loong, morsomt og høre fra deg.

Standard

Da er man endelig tilbake på norsk jord, har hatt noen dager i Bangkok for å handle. Vi prøvde Baiyoke Tower eller Baioke 1 som det også kalles. Prisene er fra 1350 ved internettbooking. Hotellet har 255 suiter på vel 50 kvadratmeter, men er så nedslitt at det er det ikke værdt. Men beliggenheten er fin for handlende turister, klesmarkedet ligger rett utenfor inngangen. Kjerringa fikk til slutt handla endel, men det måtte oppfinnsomhet for å klare å bruke de 20 000 bathene hun hadde avsatt til dette. Selv så kjøpte jeg kun 10 picke' skjorter og 10 t-skjorter hos Boss til 200 bath stykket. De som hadde store nok skjorter ellers, hadde for dårlig kvalitet og de kan kastes etter et par omganger i vaskemaskinen.

Om Surin kan jeg vel si at hadde det ikke vært for familien til kona ville vi aldri reise tilbake dit, både jeg og fruen har den meningen at vi er heldige som slipper å bo et sånt sted. Byen preges av forfalte og dårlig vedlikeholdt bygningsmasse som andre byer på landsbygda. Det er selvfølgelig noen unntak og noen nyere hoteller og supermarkeder, men det som synes mest er forfall og kaos. Landsbygda er ikke noe for meg og min familie, landsbyer med forfalte rønner, ispedd farrangsfinansierte luksus her og der som ikke blir vedlikeholdt om ikke farrangen er der og passer på hele tiden. Det som preger lansbygda er gjeldstynget fattigdom, rønnelignende landsbyer og tørre og skrinne åkre.
    Man kan sikkert ramse opp noen ruiner av fordums hellige plasser, men har man sett slikt andre steder er Surin ingenting å oppsøke. Det er også en støvete elefantlandsby man kan reise til, men jeg hadde vel den samme flaue smaken av oppvisningen der som det man kan se på et sirkus.

Sangthip
    Gjest

Standard

Høres ut som om Thailand ikke er noe for deg loong men det finnes jo mange andre reisemål dersom Norge blir for kjedelig.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Bookmarks

Regler for innlegg