Thaiportalen - Forum - powered by Thaiportalen.no - reiseforum for Thailand
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 33

Standard Hvilket Visum skal vi søke?

Heisann alle sammen,

tenkte kanskje det var noen her inne som hadde noe gode råd å komme med i forbindelse med visum og hvilket man bør søke på.

Litt om bakgrunnen:

Møttes når jeg jobbet i Melbourne og hun var der på 1 års jobbvisum. Vi har nå vært ilag snart 1 år og tenker på forlovelse.
    Hun var her i Norge i påsken 2009 for 14 dager og har også vært 1 år i USA samt 1 år i England som utvekslingsstudent (14-16 år). Som dere sikkert skjønner kommer hun fra en ok velstående familie og snakker flytende Engelsk.

Valg av Visum:

Hun er villig til å flytte hvor enn jeg blir å bosette meg, planen var Dubai og jobb var fikset men så kom finanskrisen. Ordnet meg jobb her i Norge nå til situasjonen ordner seg i Gulfen.
    Problemet er jo å velge det rette visumet for henne, hun var på turist visum og kan sikkert få det igjen. Så da kan hun være her for 3 mnd men kan ikke jobbe ettersom jeg forstår.
    Vi tenker jo å forlove oss nu når jeg kommer nedover i Juli (hvis faileien sier ja), og har da hørt om noe som kalles forlovelsevisum eller noe. Trur hun da kan være her i 6 mnd innen vi må gifte oss, uten at jeg vet om hun kan jobbe. Men synes ikke det er riktig å gift meg etter å kjent henne bare ett år. Vi har jo ikke bodd ilag skikkelig enda.

Kan hun kanskje søke på et jobb visum eller noe, hun har en Bachelor grad innen psykologi. Men sjelden man får jobb med hun den graden.

Noen som har noen gode forslag til hva vi bør gjøre, dette var ikke bare bare.

På forhånd takk.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Troyron Vis innlegg
    Heisann alle sammen,

tenkte kanskje det var noen her inne som hadde noe gode råd å komme med i forbindelse med visum og hvilket man bør søke på.

Litt om bakgrunnen:

Møttes når jeg jobbet i Melbourne og hun var der på 1 års jobbvisum. Vi har nå vært ilag snart 1 år og tenker på forlovelse.
    Hun var her i Norge i påsken 2009 for 14 dager og har også vært 1 år i USA samt 1 år i England som utvekslingsstudent (14-16 år). Som dere sikkert skjønner kommer hun fra en ok velstående familie og snakker flytende Engelsk.

Valg av Visum:

Hun er villig til å flytte hvor enn jeg blir å bosette meg, planen var Dubai og jobb var fikset men så kom finanskrisen. Ordnet meg jobb her i Norge nå til situasjonen ordner seg i Gulfen.
    Problemet er jo å velge det rette visumet for henne, hun var på turist visum og kan sikkert få det igjen. Så da kan hun være her for 3 mnd men kan ikke jobbe ettersom jeg forstår.
    Vi tenker jo å forlove oss nu når jeg kommer nedover i Juli (hvis faileien sier ja), og har da hørt om noe som kalles forlovelsevisum eller noe. Trur hun da kan være her i 6 mnd innen vi må gifte oss, uten at jeg vet om hun kan jobbe. Men synes ikke det er riktig å gift meg etter å kjent henne bare ett år. Vi har jo ikke bodd ilag skikkelig enda.

Kan hun kanskje søke på et jobb visum eller noe, hun har en Bachelor grad innen psykologi. Men sjelden man får jobb med hun den graden.

Noen som har noen gode forslag til hva vi bør gjøre, dette var ikke bare bare.

På forhånd takk.

Valg av Visum:

Heisan. Du skisserer i grunnen selv opp de mulighetene som finnes.

For forlovelsesvisum sin del så er svaret ja hun har lov å jobbe i de 6 månedene visumet løper fra hun annkommer riket. Men etter at dere er gift og før 6 måneder er gått må hun søke om arbeids og oppholldstilatelse med deg på bakgrunn av familiegjenforening med deg hos politiet i norge. Hun kan da oppholde seg i norge til denne søknaden er behandlet. Men dersom hennes oprinnelige forlovelsesvisum går ut før søknaden om familiegjenforening er ferdig behandlet, må hun slutte i jobben, fordi hun da ikke har arbeidstilatelse.

Her fra UDI:

Innholdet av tillatelsen

Formålet med denne tillatelsen er at ekteskap skal inngås i Norge. Tillatelsen gir adgang til gjentatte innreiser i Norge og gir rett til å ta arbeid i den tiden tillatelsen gjelder for. Du kan arbeide så lenge du har denne midlertidig tillatelsen. Hvis denne tillatelsen går ut før du eventuelt har fått tillatelsen i familieinnvandring med din ektefelle, har du ikke lov til å fortsette å arbeide. Etter at ekteskap er inngått kan du søke om familieinnvandring med din ektefelle. Dette gjøres via politiet i Norge. Søknaden må fremmes før forlovedetillatelsen går ut, og du kan da oppholde deg i Norge mens søknaden er under behandling. Skjemaet som skal brukes er "Søknad om førstegangs oppholds- eller arbeidstillatelse" (GP-7028). Hvis du ikke inngår ekteskap i løpet av oppholdet med forlovedetillatelse, må du forlate Norge. http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=8393
    Ellers må du regne med å nåtte forsørge din kjære en stund i norge. Blant annet vil hun ha rett og plikt til å ta et norsk kurs på 300 timer, noe som vil øke til 600 timer i 2010.

Dette må gjennomføres dersom hun skal få permanent opphold (etter 3 år) og statsborgerskap senere.

I den forbindles børe dere også tenke på at de færreste i norge ansetter folk som ikke kan norsk. Det er ikke mange arbeidsplassene som har engelsk som arbeidsspråk i norge.

Du må gjeren beøke lenken i siganturen, da den også har info om å gifte seg med en Thai, om visumsøknad og om den første tiden i Norge.
    Sist endret av PakWan : 20-06-2009 kl 10:23
    En side om visum til Norge og Thailand
    http://visatonorway.wordpress.com/

Standard

Tusen takk for hjelpen Pakwan, veldig nyttig hjelp.

Kan hun f.eks søke turist visum på 3 mnd og etter det søke forlovelsevisum mens hun er i Norge?

En annen ting, kan man søke turist visum flere ganger i året?

Skal gå inn å sjekke siden du linket til nå.

Medlem Array
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    møre og romsdal.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Troyron Vis innlegg
    Tusen takk for hjelpen Pakwan, veldig nyttig hjelp.

Kan hun f.eks søke turist visum på 3 mnd og etter det søke forlovelsevisum mens hun er i Norge?

En annen ting, kan man søke turist visum flere ganger i året?

Skal gå inn å sjekke siden du linket til nå.
    Hei. før var det en karantenetid på 3 månader, jeg tror det er det femdeles. Altså det må gå tre månader, før hun kan søke om turistvisum att. Hun må altså vere i hjemlandet sitt i tre månader, før hun kan søke på nytt. Hun kan komme til norge 2-3 ganger i året på turistvisum.

Standard

dobbelpost
    Sist endret av PakWan : 20-06-2009 kl 13:33

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av zetoren Vis innlegg
    Hei. før var det en karantenetid på 3 månader, jeg tror det er det femdeles. Altså det må gå tre månader, før hun kan søke om turistvisum att. Hun må altså vere i hjemlandet sitt i tre månader, før hun kan søke på nytt. Hun kan komme til norge 2-3 ganger i året på turistvisum.
    Dette stemmer nok for turistvisum. Men han spurte om hun kunne søke direkte om forlovelsesvisum...

Og det tror jeg går greit, men tror hun må hjem til Thailand for å søke. Men er altså ikke 100% sikker. Hvis jeg var deg ville jeg fyrt av en mail til UDI og spurt.

Men her her hva UDI's hjemmeside sier:

The application must be submitted to the nearest Norwegian foreign service mission (embassy, consulate general) from your country of origin or another country where you have been legally resident for at least six months. The Norwegian foreign service mission will send the application to UDI for processing. As an applicant, you cannot enter the country before your permit has been granted.
    http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=8413
    Behandlingstiden er uansett fra 1-12 måneder hvor de fleste må vente 4-6 måneder. Jeg tror heller ikke hun får lov å søke om turistvisum i ventetiden, men her må noen gjerne arrestere meg om jeg tar feil.

Spør gjerne om dette i en eventuell epost til UDI, og det vil være fint om du poster svaret fra UDI her også :-)
    Sist endret av PakWan : 20-06-2009 kl 13:33

Standard

Hvis dere virkelig elsker hverandre hvorfor ikke gjøre som jeg og kona gjorde,giftet oss i bangkok etter og ordna alt av papirer i norge,så søkte hun om 7 dagers visum til norge etter dette kom hun til norge for og søke om familiegjenforening Er lykkelig gift og koser oss i norge nå,man må følge hjerte sitt noen ganger go go
    Udon thani here i come 16 nov

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kennedy75 Vis innlegg
    Hvis dere virkelig elsker hverandre hvorfor ikke gjøre som jeg og kona gjorde,giftet oss i bangkok etter og ordna alt av papirer i norge,så søkte hun om 7 dagers visum til norge etter dette kom hun til norge for og søke om familiegjenforening Er lykkelig gift og koser oss i norge nå,man må følge hjerte sitt noen ganger go go

Ja det raskeste er definitivt å gifte seg i Thailand, for så å søke om D-visum (såkalt 7 dagers visum). Behandlingstiden på dette er 1 måned.

Nå finnes det en hvis risikio for at 7 dagers ikke blir innvilget (det er ambasaden som behandler dette selv). Derfor er det lurt å søke familigjenforening samtidig. Dermed "mister" man ikke en måned om d-visum ikke innvilges.

Kona fikk innvilget familiegjenforening for seg selv og begge barna på under 4 uker. Men dette er ikke normalt. Så du må påregne en ventetid på 1-12 måneder med ca 4-6 mnd som det mest normale, skal man tro dette og andre fora :-)

Medlem Array
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    møre og romsdal.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av PakWan Vis innlegg
    Ja det raskeste er definitivt å gifte seg i Thailand, for så å søke om D-visum (såkalt 7 dagers visum). Behandlingstiden på dette er 1 måned.

Nå finnes det en hvis risikio for at 7 dagers ikke blir innvilget (det er ambasaden som behandler dette selv). Derfor er det lurt å søke familigjenforening samtidig. Dermed "mister" man ikke en måned om d-visum ikke innvilges.

Kona fikk innvilget familiegjenforening for seg selv og begge barna på under 4 uker. Men dette er ikke normalt. Så du må påregne en ventetid på 1-12 måneder med ca 4-6 mnd som det mest normale, skal man tro dette og andre fora :-)
    Ja, det kan vere litt vanskelig å få et så kalt 7-dagersvisum. Det er lurt å søke om familigjenforening og samtidig.. Dama og jeg, kommer til å søke om familigjenforening, når den tid kommer. Først på programmet er giftemålet i juli.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kennedy75 Vis innlegg
    Er nok ikke det som er problemet, men i disse tider der skillsmisse er så utbrett vil jeg gjerne være helt sikker på at det er personen jeg vil gifte meg med. Hmm...er vell egentlig det gså, men er jo et så stort skritt å gå til etter å a vært ilag kun 1 år. Slik jeg føler det hvertfall.

Kan hun jobbe her mens hun ventet på familiegjenforeningsvisum? Kjenner jeg henne rett vil hun bli veldig opprådd hvis hun ikke får lov å jobbe i flere mnd.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvor skal vi dra
    Av Chang in forum Reise med barn
    Svar: 22
    Siste innlegg: 22-02-2009, 20:43
  2. hvilket bank skal jeg bruke?
    Av loshean in forum Info, reiseråd og vaksinasjoner
    Svar: 8
    Siste innlegg: 27-08-2008, 03:22
  3. Hvor skal vi denne gangen?
    Av nifl in forum Diverse