Thaiportalen - Forum - powered by Thaiportalen.no - reiseforum for Thailand
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Administrator Array Andaman sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Orkdal
    Blogginnlegg
    4

Standard Siam Ocean World

Er du i Bangkok bør du få med deg Siam Ocean World som ligger i underetasjen på det store shoppingsentret Siam Paragon.

Senteret ligger lett tilgjengelig via Sky Train ved stasjonen Siam. Nede i underetasjen blir du møtt av billettluker og infobrosjyrer som loser deg gjennom to etasjer med fisk og vannlevende dyr i mange varianter.

Siam Ocean World er organisert i avdelinger. Her er det dypvannsrev med mange av de fargerike fiskene som lever der, spesielt utseende dyr som hummer, kreps o.s.v, det levende havet som viser hvordan artene må tilpasse seg hverandre for å overleve, det åpne havet viser mange av de store artene som foreksempel hai og skater. En egen avdeling for regnskogen har arter tilpasset det spesielle miljøet som er der.

Kort sagt en reise mellom mange ulike systemer plassert på to plan. Innimellom er det også kino og kafeteria.

Flere bilder kan sees i fotoalbumet.

Medlem Array olek sin avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Romerike

Angry

Vi skulle inn der på forrige tur, men da jeg så at inngangsprisen var THB 350 for thai og hele THB 850 for utlendinger ble jeg så prinsipielt forbanna at jeg bare gikk derfra.

Administrator Array Andaman sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Orkdal
    Blogginnlegg
    4

Standard

Ja, det er desverre en ikke uvanlig praksis i Thailand det. Vi burde sikkert vært like prinsippfast som deg alle olek, da hadde vi kanskje blitt kvitt uvesenet.

Senior Medlem Array NorThai sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Kosumpisai, Maha Sarakam

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av olek Vis innlegg
    Vi skulle inn der på forrige tur, men da jeg så at inngangsprisen var THB 350 for thai og hele THB 850 for utlendinger ble jeg så prinsipielt forbanna at jeg bare gikk derfra.
    Jeg ble engang forklart av en offentlig ansatt at grunnen til at vi falanger betaler så mye i forhold til en thai, er at vi forsøppler så mye mer, samt at vi ikke betaler skatt til thailand?

He he, hvilket land forlanger at man betaler skatt som turist? Vi forsøppler? Joda, vi griser nok litt til vi også, men i forhold til "Chai Thai" så tror jeg vi kommer veldig bra ut

Men men... TIT (this is thailand) Jeg hater slike ting like mye som Olek, men skal man inn og oppleve noe, så må man betale. Tror ikke det gjør noen som helst foskjell om 1% av turistene velger å være like prinsippfaste som Olek, men for all del, jeg forstår Olek veldig godt

Standard

Jeg er sånn halvveis enig, men siden jeg har fått stempel her inne for ikke å være kverulant kommer jeg med noen motargumenter...

1. Dersom Thai'er skulle betale full pris ville antagelig mange ikke hatt mulighet til å komme inn.
    2. Vi har råd. Har vi ikke?
    3. Digresjon: Hvorfor skal det være forskjellig pris på voksne og barn? Jeg vet denne er litt tynn, men dette er jo en forskjellsbehandling som er så vanlig at vi har blitt vant til den...

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av NorThai Vis innlegg
    He he, hvilket land forlanger at man betaler skatt som turist?
    Vi var i Amsterdam i helgen og måtte betale "city-tax" på hotellet. Mener å huske at jeg har betalt noe tilsvarende turist-skatt i andre land også -- uten at jeg i farten kommer på konkrete eksempler.

Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Kosumpisai, Maha Sarakam

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Cato Vis innlegg
    Jeg er sånn halvveis enig, men siden jeg har fått stempel her inne for ikke å være kverulant kommer jeg med noen motargumenter...

1. Dersom Thai'er skulle betale full pris ville antagelig mange ikke hatt mulighet til å komme inn.
    2. Vi har råd. Har vi ikke?
    3. Digresjon: Hvorfor skal det være forskjellig pris på voksne og barn? Jeg vet denne er litt tynn, men dette er jo en forskjellsbehandling som er så vanlig at vi har blitt vant til den...
    Thaier betaler full pris dem, det er bare at vi utlendinger må betale 2-3 ganger mer? Hvorfor ikke samme pris som thaier? Nasjonalparker, fornøyelseparker etc. er jo laget for thaier, ikke utlendinger. Rasistisk preget? Ja, jeg vil påstå det. Hva hadde skjedd i Norge hvis en neger eller pakistaner måtte betale 2-3 ganger mer enn en nordmann i f.eks. Dyreparken i Kristiansand?

Det er ikke ett spørsmål om vi har råd eller ikke, det er prinsippet at alle skal betale likt for ett tilbud eller en vare. Man skal ikke betale mer fordi man er turist eller har en annen hudfarve?

Ja, Cato. Sammenligningen mellom pris på voksne og barn var veldig tynn.

Standard

Hvis ikke utlendinger hadde betalt mer enn thaier, så ville prisen for alle vært høyere enn hva den er for thaier i dag, og dermed vile enda færre thaier hatt råd til et besøk. De som ikke vil betale litt ekstra kan jo bare la være å besøke plassen.
    Det er forøvrig forskjeller på blant annet diskotek og barer mange plasser i både Norge og andre land. Gutter betaler, jenter gratis. Få som klager på det.

Synes forøvrig Siam Ocean World ikke er verdt inngangspengene.

Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Kosumpisai, Maha Sarakam

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Keane 16 Vis innlegg
    Hvis ikke utlendinger hadde betalt mer enn thaier, så ville prisen for alle vært høyere enn hva den er for thaier i dag, og dermed vile enda færre thaier hatt råd til et besøk.
    Kan ikke si annet at dette er tullpreik. Prisene er selvfølgelig fastsatt etter hva markedet er villig til å betale, dvs. thaier.

Du tror vel ikke at f.eks. Dyreparken i Kristiansand baserer sine kalkyler på hva eventuelle rike amerikanere eller japanesere etc. er villig til å betale?

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av NorThai Vis innlegg
    Kan ikke si annet at dette er tullpreik. Prisene er selvfølgelig fastsatt etter hva markedet er villig til å betale, dvs. thaier.

Du tror vel ikke at f.eks. Dyreparken i Kristiansand baserer sine kalkyler på hva eventuelle rike amerikanere eller japanesere etc. er villig til å betale?
    Du kan for faen ikke sammenlikne med dyreparken i Kristiansand eller andre steder i Norge! Der er det en pris for alle.
    Ocean World har selvfølgelig et budsjett som alle andre. Altså et beløp de skal ha inn pr år. Hvis utlendinger ikke kommer, så må selvfølgelig thaiene betale mer! Tror du virkelig at thaiene står for hele budsjettet til Ocean World eller andre steder i Thailand med forskjellige priser?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Undervannsvandring i Siam Ocean World
    Av Bathman in forum Bangkok
    Svar: 2
    Siste innlegg: 17-12-2007, 11:02
  2. Svar: 1
    Siste innlegg: 20-07-2007, 21:56
  3. Da kongen av Siam dro til «Nordpolen»
    Av Bathman in forum Nyheter fra andre media
    Svar: 8
    Siste innlegg: 06-07-2007, 03:24