Kunngjøring

Collapse

Oppgradering av Thaiportalen

Vi har oppgradert programvaren i forumet til nyeste utgave. I løpet av kort tid vil også Thaiportalens eget design være på plass igjen.
See more
See less

Tur til Sai Yok, Kanchanaburi

Collapse
X
Collapse

• Tur til Sai Yok, Kanchanaburi

Bussen humpet innover i jungelen i max 30 kilometer i timen, og jeg trodde aldri vi skulle komme frem. Og om vi kom frem, hvor kom vi frem til ? Vi hadde jo bestilt overnatting på et resort og de hadde ringt 3 ganger for å spørre hvor langt vi var kommet så de kunne hente oss ved hovedveien. Problemet var bare at her var det ingen ting, det ble ødere og ødere for hver kilometer og husene ble færre og etter hvert kunne det ikke kalles for hus heller. I taket på bussen hang det 10-12 vifter, men noe air condition var det definitivt ikke, det var uutholdelig varmt. En skolejente sa noe til min kjære og det var tydelig at det var her vi skulle gå av. GÅ AV ?????!!! Der var det kun 2 ting, vei og jungel. Jeg var sikker på det var flere mil til sivilisasjonen og begynte å lure på hva vi hadde begitt oss ut på.

Det tok ikke lang tid før en pick up bremset opp og en blid fyr hoppet ut og kastet bagasjen vår bakpå. Hadde det ikke vært for at kjæresten var så rolig ville jeg trodd han skulle stjele bagasjen og at grunnen til at han var så blid var at ingen ville kunne ta ham for det her ute.
    Etter et kvarters kjøring kom vi faktisk til sivilisasjon, det var flere hus, neste en liten by etterhvert. Han svinge inn en sidevei og vi var fremme på Saitharn Iyara Resort &Spa i Sai Yok http://www.elephantpark.com/index.php
    Click image for larger version

Name:	IMG_5880.jpg
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	51893

Dette var en utrolig still og fredelig plass, og når vi kom hit så viste deg seg at jeg var den eneste ”ikke Thai” på hele resorten. Nå skal det sies at det var få gjester, kun oss og to grupper med Thaier, men likevel litt spesiellt var det, men på en god måte ☺
    Min kjære var selvsagt ikke fornøyd med hytta når det var så mange ledige så etter å ha vært innstallert i en, flyttet vi til en med utsikt over elva, og uten pristillegg selvfølgelig, hun er jo Thai tross alt og farangpriser aksepteres ikke der i gården ;-)
    Når kveldsroen senket seg og vi gledet oss til opplevelsene neste dag gikk vi til ro for natten, og vi hadde akkurat rukket å krype under dyna før vi hørte vill romestering oppe på takplatene over soveromsdelen. Vi skvatt skikkelig og det var litt ubehagelig å ikke vite hva det var for det var ikke noe lite dyr, det var helt sikkert. Vi vet fortsatt ikke hva dette var, men det ble borte etter 5 minutter så vi fikk sove til slutt.

Etter en god frokost ble vi invitert med på markering av morsdag for damen som eide stedet. Hennes familie og alle ansatte var tilstede på en sermoni som ble ledet av hennes mann.

Name:	IMG_5928.jpg
Size:	67,0 KB
ID:	51894

En høytidelig og respektfull seremoni som ble avsluttet med at damen overrakte 5 kg ris til hver av de ansatte. Veldig hyggelig å få bli med på dette, det er akkurat slike opplevelser som gjør at reising er verdt alt strevet, bæringen og svette bussturer på humpete veier.
    Vi ble hentet av sjåføren som avtalt. Vi synes det var litt ”dyrt” med 1600 baht for sjåfør, men vi skulle ha en dag med masse opplevelser så vi tenkte ikke mer på dette. Sjåføren var en hyggelig mann på ca 60 og skal si han tok jobben sin alvorlig. Han viste seg i løpet av dagen å være både sjåfør, guide, bærer, vakt, og fotograf. Så når han fortalte oss at av de 1600 baht vi betalte så fikk han bare 1000 ble vi litt paffe. 600 baht til hotellet for å ta en telefon, litt drøyt synes vi.

Første stoppested var den historiske parken muang sing historic park. Dette var et sted der man virkelig kunne føle at historien hadde satt sine spor. Et imponerende anlegg, og man kunne ikke unngå å tenke på hva som har foregått her for lenge lenge siden.
    Stedet er på UNESCOs verdensarvliste og man kan lett forstå en slik prioritering.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mueang_...istorical_park

Name:	IMG_6025.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	51904

Man kan vel ikke reise til Kanchanaburis jungel uten å avlegge et besøk i Erawan nasjonalpark. Vi kjørte av sted og på veien passerte vi et lite ensomt sted i jungelen med fareskilt som indikerte muligheten for elefanter i veien. Jeg er en ivrig fotograf, men dette motivet for forbi før jeg rakk å reagere. Sjåføren var jo også Thai må vite så farten var vel ikke den aller laveste. Vel fremme ved Erawan nasjonalpark kjøpte vi inn mat og drikke til lunsj fra en matbod ved parkeringen. Ris, kylling, vann og brus. I kiosken ved siden av måtte jeg handle meg en badeshorts, da jeg hadde glemt å ta med dette hjemmefra. Man kan selvsagt lure på hvem i huleste som reiser fra Norge til Thailand UTEN badeshorts, men nå vet dere altså at det er meg det ☺
    Fra vi begynte å gå innover mot fossene må jeg innrømme at jeg ble svært betatt av naturen. Bambus, og jungelkratt, rare fuglelyder og en vanvittig flott elv. Det er ikke bare Norge som har fin natur ! Det ble mye flying nede i elvekanten og kameraet fikk kjørt seg skikkelig selv om lysforholdene tidvis var veldig vanskelige. Vi fant et ledig bambusbord og rigget oss til med lunsj. Vi spanderte selvsagt litt mat og drikke på sjåføren også, og han var blid som en sol.

Name:	IMG_6133.jpg
Size:	71,8 KB
ID:	51896

Vi vandret oppover elven og kom til den ene flotte fossen etter den andre. Det var utrolig mye folk, og mange som badet, noen hadde funnet seg en naturlig sklie også. Underveis møtte vi på mange nasjonaliteter og mange Thailandske barn koste seg med bading og lek. Litt oppe i lia møtte vi aper også, men de var vel godt vant med mennesker og mer som husdyr å regne kanskje ?
    Når vi kom tilbake til foss nr 2, Wang mut cha måtte vi jo bade. Et fantastisk sted er man kan krabbe inn bak vannet i fossen. Men for å komme dit måtte man svømme, og der man skulle gå uti vannet var det en stim av stor fisk på opp til 30 cm. Kanskje ikke så ille dersom de ikke absolutt skulle bite deg på bena. Men vi kastet oss på svøm og slapp unna etter hvert. Selv om du vet at det er fiskene som biter på deg og det ikke gjør vondt så er det vanskelig å ikke reagere litt likevel, ha ha.

Name:	IMG_6175.jpg
Size:	82,7 KB
ID:	51897Click image for larger version

Name:	IMG_6284.jpg
Size:	45,2 KB
ID:	51899

Etter å ha fått tørket av badevannet og skiftet tilbake til vanlige klær satte vi kursen mot Pratat cave. Det var et stykke å kjøre, men landskapet ble flottere og flottere etter hvert som vi kom opp i høyden. Fjell, jungel og vann, utrolig vakkert. Når vi nærmet oss hulen kom vi til en bitte liten ”by”. Ikke mange hus, men et tempel og noe få boliger. Et lite paradis for selg selv langt inne i jungelen. Her betalte vi inngang, men kan ikke huske om det var farangpriser her. Det skulle være 600 trappetrinn opp til hula, og for å få tiden til å gå telte min kjære, bare for å se om det stemte. Hun kom til 610, så det var greit ;-)

En fantastisk vadretur og her var det ikke tvil om at vi var i jungelen. Vel oppe på toppen var det første vi så en buddha statue og her var det tydelig at det hadde vært folk før oss denne dagen. Friske blomster og røkelsespinnene brant ennå. Inne ved huleåpningen satt en kar i militær uniform. Han var hulevokter og tente en lampe og tok oss med inn i hulen. For å komme inn måtte vi smyge oss gjennom et trangt parti, men etterpå var det stort, hele 30 m under taket. Det var 200 meter sti i hula og kalksteinsformasjonene var utrolige. Det hang noen flaggermus på veggen rett innenfor inngangen, men inne i huletaket hang det mange hundre av dem. Det var litt magisk her inne, men når vi kom ut igjen var det utrolig vakkert å se sola igjen. Vi ruslet ned alle de 610 trinnene igjen, og kjørte hjemover.

Name:	IMG_6309.jpg
Size:	103,2 KB
ID:	51900Click image for larger version

Name:	IMG_6319.jpg
Size:	95,7 KB
ID:	51901Click image for larger version

Name:	IMG_6347.jpg
Size:	60,0 KB
ID:	51905

Sjåføren var betalt til klokken 5, men han ville absolutt vise oss en foss, Sai Yok Noi. Det ble litt omvei og vi var ikke tilbake på hotellet før klokken 7, men det var vel verdt en ekstra stopp. Fossen rant ned bak trærne så vi så ikke at vannet kom over kanten. Spesielt og vakkert.

Name:	IMG_6406.jpg
Size:	54,4 KB
ID:	51906

Vel tilbake etter en lang og begivenhetsrik dag ble det middag og avslapping i hytta, før hjemreise neste dag. Før hjemreise var vi litt rundt om kring i nærheten av hotellet og vandret på dødens jernbane og besøkt et tempel i en hule før kursen gikk mot Kanchanaburi by
    Jeg husker jeg sa til min kjære at hit ville jeg komme tilbake. Det er jo slikt man lett sier når man har hatt fine opplevelser, men når tiden kommer for å reise igjen søker man ofte andre og nye opplevelser likevel. Men ikke denne gangen, jeg vil fortsatt tilbake hit…..
    Attached Files

• Lillebror56
      Lillebror56 kommentert
      Editing a comment
      Ja, det er utrolig mye dårlig ute å går, har mange timer "bortkastet".... med surfing på Thai sider
      Men man finner jo noe bra underveis.
      Jeg har aldri vært oppe i Kanchanaburi så det blir spennende å komme dit.
      Tar noen dager først i Bangkok før Kwai, så dra jeg nedover til Phuket.
      Mulig jeg tar en stop i Khao Sok nasjonalpark med overnatting i tre eller på vannet.:)
      Så blir det vel som vanlig en tur til Phang nga, Krabi og Trang
      Håper bare tiden strekker til..

• SanukMak
      SanukMak kommentert
      Editing a comment
      Tid er vel den knappeste faktoren ved reising i Thailand..... lista over steder jeg vil besøke blir bare lenger og lenger og lenger.......

• SanukMak
      SanukMak kommentert
      Editing a comment
      Vi leide en hel flåte i Kanchanaburi by med "dansegulv" og 4 soverom for et døgn. Den ble dratt opp over elva og la til ved bredden etter noen timer. Et alternativ til fast hotell p åelva. Utleier kunne ordne mat eller du kan ta med selv. Vi hadde det iallefall
      fint :-)
    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

• Koh Kret
    Andaman
    Koh Kret, pottemakerøya midt i elven Chao Praya, 20 kilometer fra Bangkok, er verdt et besøk. Den lille bilfrie øya kort vei fra englenes by ble etablert for ca 200 år siden. Grunnen var at kongelige skulle slippe elvens krappe svinger med de flotte båtene sine. Det ble gravd en kanal tvers over, og vips så ble dette en øy. Ingen broer ut til øya, og ikke er det planer om å bygge noen heller. Ingen biler, så stillheten er helt utrolig i en ellers så travel by. Pottemaker kunsten blir flittig utøvd på denne øya. De fleste innbyggerne stammer fra...
    10-08-2018, 08:37
  • Peninsula Botanic Garden
    Andaman
    De fleste turister som besøker Trang har kysten og de fantastiske øyene utenfor som reisemål, men er man først i Trang er det flere attraksjoner en bør få med seg. ca 15 km sør for byen ligger Peninsula Botanic Garden, den ble etablert i 1993.
    Ideen om en botanisk park litt sør for byen Trang kom fra tidligere statsminister Chuan Leekphai. Hans konsept gikk ut på å bygge en botanisk hage i Thailand av internasjonal standard. Han mente det ville være et stort pluss for landet i fremtiden. Peninsula Botanic Garden ligger i Thung Khai Arboretet i Thung...
    29-12-2013, 23:45
  • På tur i parken.
    Andaman
    I utkanten av byen og provinshovedstaden Trang sør i Thailand ligger Somdet Phra Si Nakharin 95 Park. Parken er dedikert til minne om moren til kongen av Thailand. Det er mange rekreasjonsområder, aktiviteter og funksjoner i parken. Dette er et populært utfartsområde i helger og på fridager. mating av fisken i vannet er er mye brukt aktivitet, det sitter selgere ved brua med et stort utvalg av loff, og annet fisken liker.

...
    17-11-2013, 18:09
  • Tur til Sai Yok, Kanchanaburi
    SanukMak
    Bussen humpet innover i jungelen i max 30 kilometer i timen, og jeg trodde aldri vi skulle komme frem. Og om vi kom frem, hvor kom vi frem til ? Vi hadde jo bestilt overnatting på et resort og de hadde ringt 3 ganger for å spørre hvor langt vi var kommet så de kunne hente oss ved hovedveien. Problemet var bare at her var det ingen ting, det ble ødere og ødere for hver kilometer og husene ble færre og etter hvert kunne det ikke kalles for hus heller. I taket på bussen hang det 10-12 vifter, men noe air condition var det definitivt ikke, det var uutholdelig varmt. En skolejente sa noe til min kjære og det var tydelig at det var her vi skulle gå av. GÅ AV ?????!!! Der var det kun 2 ting, vei og jungel. Jeg var sikker på det var flere mil til sivilisasjonen og begynte...
    17-08-2012, 22:02
  • Bangkok,s Skytrain
    Andaman
    Av: Jan I. Thorgaard - Storbyen Bangkok har utfordringer med å handtere samferdselen i storbyen. Kollektivtrafikken er det så som så med. Bussene er nedslitte. Det er trafikkaos hele tiden. Skal du fra et sted til et annet må du beregne god tid. Det bor 10 millioner i byen men det er et par millioner som de ikke har kontroll på. Med et forholdsvis nytt og revolusjonerende system for transport, har Bangkok Skytrain forandret bybildet samt livsstilen for mange mennesker. Skytrain åpnet 5. desember, 1999, på HM Kong Bhumibol Adulyadej 72.nde fødselsdag. BTS (Bangkok Mass Transit System) koblet sammen de st...
    09-05-2012, 22:37
  • Koh Samui Airport
    Andaman
    Verdens flotteste flyplass finner du i Thailand på den populære ferieøya Koh Samui. Samui International Airport, også kjent som Ko Samui flyplass eller Koh Samui lufthavn, er en privateid flyplass. Flyplassen ligger ca 2 km nord for den største landsbyen Chaweng. Den ble bygget av Bangkok Airways, byggingen startet i 1982 og flyplassen ble offisielt åpnet i april 1989. Samui Airport er en uvanlig flyplass fordi det ikke er noe innendørs område, bortsett fra gavebutikken. Uansett håndtererer landets sjette travleste flyplass mer enn en million passasjerer årlig. Flyplassen har to terminaler (Innenriks ...
    06-05-2012, 21:19
Working...
X