Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hva, hvem............ hvor....

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• Hva, hvem............ hvor....

Siden det er så lite poster på forumet, kan jeg jo starte tråd..........

Akkurat nå lager jeg middag, det blir svin ytrefilet stekt med hvitløk, salt og pepper....... Kjerringa er på jobb så det blir bare jeg og jentungen, hun er småspist så da blir det mye godt kjøtt på meg.......
    Litt musikk må man jo høre........
    Wolf Mail....

Ellers så skal vi på ferie til Bang Saen i sommer, så jeg prøver å lese meg litt opp på det...........

Minte meg litt om en av mine gamle helter fra 70-tallet, John Mayall, som fremdeles er aktiv:

Kommentar

Jeg har hørt mye John Mayall, men jeg foretrekker vel litt andre artister.
      Her er en av Oli Brown, en av de nye store.....

Jeg leste i en annen tråd Andaman at du har en Nikon D7000, selv har jeg jeg en D5100 som har samme bildebrikke. Hvilken objektiver bruker du? Selv så bruker jeg mest 35 mm f/1.8, ønsker meg en macro 85-100 lysstyrke minimum f/2.8. Hadde vært artig om det kom opp noen tråder om fotografi her.........

Kommentar

Et lite tips om å legge inn video fra YouTube: Klikk på ikonet for filmstripe nesten helt til høyre i menylinjen når du skriver inn et nytt innlegg. Da kommer videoen inn i innlegget.

Jo, jeg har et D7000. Burde brukt mere tid på det enn jeg har gjort. Objektivet som fulgte med var et Nikkor 18-105 mm f/3.5. I tillegg har jeg et Nikkor 70-300 mm f/4. Ønsker meg en stor telezomm 300-500 mm. Tror nok det heller blir et lite kompaktkamera med superzoom istedet, Olympus SP 820UZ med zoom tilsvarende 896 mm tele:

Click image for larger version

Name:	sp-820uz-550x369.jpg
Views:	1
Size:	24,3 KB
ID:	48186

http://www.akam.no/artikler/ekstremz...olympus/112035

Kommentar

Jeg har selv et superzoomkamera Casio Exlim, men bruker det sjelden. Supersomene har for dårlig lysstyrke til å utnytte zoomen....... Kamera du linker til har en bildebrikke med 4,5 i cropfaktor og 16 megapixler bildebrikke, jeg skal vedde på at den gir sterk bildestøy allerede på ISO 400. Fast brennvidde har mye bedre optiske kvaliteter enn zoomene....... Med så dårlig lysstyrke på superzoomene er du nesten helt avhengig av stativ når du zoomer inn over 200mm (35 mm ekvivalent).
          Nikon D7000 er jo et flott kamera... En trenger egentlig ikke å lære allverden, lær å bruke Blender og ISO så går det fint med resten på auto........ Casio'n jeg har er det litt bedre lysstyrke enn det Olympusen du linker til, men med samme størrelse på bildebrikken, blir det fort fargestøy ved lite lys... Selv er jeg tilhenger av bruksanvisning på DVD til kameraet mitt, kjekt å sitte med kameraet i fingrene mens jeg ser.

Kommentar

Jo, kvaliteten blir helt klart dårligere på bildene fra et kompaktkamera med superzoom. Det blir en avveining pris/kvalitet og hva bildene skal brukes til. En bekjent av meg har et Canon Canon SX50 HS superzoom med 50x zoom, her er et bilde tatt uten stativ:

Name:	maanen.jpg
Size:	15,6 KB
ID:	48187

Kommentar

Opprinnelig skrevet av Andaman Vis innlegg
              Jo, kvaliteten blir helt klart dårligere på bildene fra et kompaktkamera med superzoom. Det blir en avveining pris/kvalitet og hva bildene skal brukes til. En bekjent av meg har et Canon Canon SX50 HS superzoom med 50x zoom, her er et bilde tatt uten stativ:
              Bildet er litt vanskelig å vurdere, det mangler helt EXIF-informasjon.. og er forminsket veldig.
              Bruker jeg en 200 mm telezoom på Nikon får jeg ihvertfall veldig mye skarpere bilder enn med superzoomen, det kan ikke sammenlignes. Begge disse kameraene har vel en cropfaktor på 4,5 til 5 så plassen til hvert pixel er så liten at det fort kommer støy.

Kommentar

Jeg beskjærte det litt i Pixelmator, her er to bilder som jeg fikk de på mail:

Name:	maanen.jpg
Size:	12,6 KB
ID:	48188

Name:	Fru Luna II.jpg
Size:	12,5 KB
ID:	48189

Kommentar

EXIF-opplysning er fjernet. Bildene har for lav oppløsning for meg til å vurdere uansett. For å finne EXIF informasjon høyreklikker du bare på filen og klikker på fanen helt til høyre, du kan prøve med en av dine egne bilder som du har på data og se alle opplysningene som ligger der.

Kommentar

Jo, jeg vet å finne Exif. Det er sikkert forumets programvare som endrer filen før den legges inn her.

Kommentar

EXIF på det nederste bildet:

Name:	exif-luna.jpg
Size:	51,5 KB
ID:	48190

Kommentar

Jo, jeg har et D7000. Burde brukt mere tid på det enn jeg har gjort. Objektivet som fulgte med var et Nikkor 18-105 mm f/3.5. I tillegg har jeg et Nikkor 70-300 mm f/4. Ønsker meg en stor telezomm 300-500 mm.
                        Sigma (kallenavn Bigma - veier 2 kg) har ei Ultratelezoom som er meget god, 50 - 500mm. f/4.5 -6.3. den har også stabilisator.
                        Skarp og god linse.
                        Attached Files
                        Last edited by Lillebror56; 17-03-2013, 10:04.

Kommentar

Og pris...?

Kommentar

http://www.fotovideo.no/Produkter/Ob...000119745.aspx

Kommentar

Et annet alternativ fra Sigma er 150 - 500 mm, F/5 - 6,3 også med stabilisator,
                              til halve prisen ifh til Bigma`n.
                              Har ikke sett noen bilder med denne, men en kollega av meg har denne og han er meget fornøyd med denne.

Fotovideo

Kommentar

Working...
                              X