Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fyre med ved eller pellets

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• Fyre med ved eller pellets

Kona klager å mener vi må få på no varme i leiligheten
    Er det noen hær som har erfaring med pellets ??

Takk !
    Sawadee kap

Jeg har ikke selv erfaring med pellets, men jeg har venner som bruker det. Skal det være noe vits i pellets så koster installasjonen mye. Pellets brukes best ved rundfyring med ovner hvor du kan variere innetemperaturen gjennom døgnet. Gjelder det noen pinner på kvelden er ved å foretrekke. Pellets har høyere brennverdi enn ved, men er også betydelig dyrere.

Jeg regner med at du tenker å bruke pellets i en avansert ovn for pellets og ikke tenker på briketter til å putte i en vanlig ovn. Briketter er ubrukelig. Selv så fyrer jeg med ved, her i distriktet er ved billig nå, og jeg betaler 1000.- per favn(2,4m3) for tørr ved som jeg henter.

Kommentar

Nei jeg har ikke noe erfaring med pellets. Men frosne Thaier har jeg litt erfaring med......
      Du må bare se å få fyrt med ett eller annet som får opp kjernetemperaturen hos madammen din eller så risikerer du vel at hun tar en lang ferie østover og kommer tilbake i mai....

Kommentar

jag kjerrinegn ut i en halvtime, når hun kommer inn igjen føles det varmt.

Kommentar

Opprinnelig skrevet av Loong Vis innlegg
          Jeg har ikke selv erfaring med pellets, men jeg har venner som bruker det. Skal det være noe vits i pellets så koster installasjonen mye. Pellets brukes best ved rundfyring med ovner hvor du kan variere innetemperaturen gjennom døgnet. Gjelder det noen pinner på kvelden er ved å foretrekke. Pellets har høyere brennverdi enn ved, men er også betydelig dyrere.

Jeg regner med at du tenker å bruke pellets i en avansert ovn for pellets og ikke tenker på briketter til å putte i en vanlig ovn. Briketter er ubrukelig. Selv så fyrer jeg med ved, her i distriktet er ved billig nå, og jeg betaler 1000.- per favn(2,4m3) for tørr ved som jeg henter.
          Jeg har ingen peiling på ovner. Men dette er ovnen vi har.

Click image for larger version

Name:	20130919_184831.jpg
Views:	1
Size:	62,1 KB
ID:	48229
          Sawadee kap

Kommentar

Jeg har faktisk ingen peiling på priser i forhold til ved. Det eneste er lagrings plass som vill bli et problem siden vi ikke har no bod..
            Sawadee kap

Kommentar

Opprinnelig skrevet av SanukMak Vis innlegg
              Nei jeg har ikke noe erfaring med pellets. Men frosne Thaier har jeg litt erfaring med......
              Du må bare se å få fyrt med ett eller annet som får opp kjernetemperaturen hos madammen din eller så risikerer du vel at hun tar en lang ferie østover og kommer tilbake i mai....
              Kona venter fremdeles på visum. Så det blir ikke no problem enda
              Sawadee kap

Kommentar

Opprinnelig skrevet av mpr Vis innlegg
                jag kjerrinegn ut i en halvtime, når hun kommer inn igjen føles det varmt.
                555 høres ut som en god plan,,...
                Sawadee kap

Kommentar

Opprinnelig skrevet av Bonavar Vis innlegg
                  Jeg har ingen peiling på ovner. Men dette er ovnen vi har.

[ATTACH=CONFIG]1206[/ATTACH]
                  Dette ser ut som en litt nyere peisovn for meg, ligner litt den jeg har selv. Den er til å fyre med ved. Du kan sikkert fyre med briketter også, men det er mye dyrere. Har du lagringsplass for noen sekker ved av gangen kan du jo handle inn det. Bor du i Oslo så finnes det vel vedhandlere der. Jeg bruker ca. 1.5 favn ved i året, det er også det jeg har lagringsplass til. Jeg tror ikke du kan bruke pellets i den ovnen. Du bør heller ikke fylle ovnen smekkfull, det ser ut som det er en såkalt dobbeltbrenner. Tipper den gir rundt 5000 Watt.
                  Last edited by Loong; 19-09-2013, 19:04.

Kommentar

Dette ser ut som en litt nyere peisovn for meg, ligner litt den jeg har selv. Den er til å fyre med ved. Du kan sikkert fyre med briketter også, men det er mye dyrere. Har du lagringsplass for noen sekker ved av gangen kan du jo handle inn det. Bor du i Oslo så finnes det vel vedhandlere der. Jeg bruker ca. 1.5 favn ved i året, det er også det jeg har lagringsplass til. Jeg tror ikke du kan bruke pellets i den ovnen. Du bør heller ikke fylle ovnen smekkfull, det ser ut som det er en såkalt dobbeltbrenner. Tipper den gir rundt 5000 Watt.
                    Du høres jo ut som en spesialist. Om du sier det du sier vurderer jeg å gå til inn kjøp av no ved så fort som mulig. Er jo litt koselig med flammer i peisen
                    Sawadee kap

Kommentar

Selv synes jeg den er utrolig liten. Ser større ut på bildet. Tviler nesten på om jeg får en ved kubbe inn. Kanskje om jeg setter dem på skrå,,....
                      Sawadee kap

Kommentar

Selv synes jeg den er utrolig liten. Ser større ut på bildet. Tviler nesten på om jeg får en ved kubbe inn. Kanskje om jeg setter dem på skrå,,....
                        Ovnen er sikkert beregnet for 30 cm lang ved, maks fyre en tre til fire vedkubber av gangen. Etter du har fått fyr skal trekken på toppen av døren stå helt åpen, lukker du for trekken vil ovnen sote. Gassen fra vedfyringen vil komme ut i hullene du ser i bakkant og av brennes. Dette er en rentbrennende ovn, med mye mindre utslipp enn gamle ovner har. Ovnen vil også bruke vesentlig mindre ved enn en gammel ovn. Jeg har ikke mer greie på ovner enn at jeg bestandig har fyrt med ved...

Kommentar

Ovnen er sikkert beregnet for 30 cm lang ved, maks fyre en tre til fire vedkubber av gangen. Etter du har fått fyr skal trekken på toppen av døren stå helt åpen, lukker du for trekken vil ovnen sote. Gassen fra vedfyringen vil komme ut i hullene du ser i bakkant og av brennes. Dette er en rentbrennende ovn, med mye mindre utslipp enn gamle ovner har. Ovnen vil også bruke vesentlig mindre ved enn en gammel ovn. Jeg har ikke mer greie på ovner enn at jeg bestandig har fyrt med ved...
                          Takk for svar uanset
                          Sawadee kap

Kommentar

Jeg har faktisk ingen peiling på priser i forhold til ved. Det eneste er lagrings plass som vill bli et problem siden vi ikke har no bod..
                            alle fabrikker betaler for å kvitte seg med treverk, så det er mye gratis ved å få rundtom om man gidder. har du en altan kan du jo bruke den om vinteren til ved..

Kommentar

Jeg tør ikke det for hevnen kan fort bli at hun hiver meg ut i varmen i Thailand......

Kommentar

Working...
                              X