Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse

Oppgradering av Thaiportalen

Vi har oppgradert programvaren i forumet til nyeste utgave. Designet har også fått en "new look". Vi håper det faller i smak.
Se mer
Se mindre

På grensehandel i Wang Kelian

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• På grensehandel i Wang Kelian

I dag har vi vært på grensehandel i Wang Kelian, rett over grensa til Malaysia fra Satun. Vi tilbrakte to netter i Satun Town, med utflukter til flere steder rundt omkring. Den siste dagen ble det tur inn i Thaleban nasjonalpark og Wang Kelian i Malaysia. PÅ søndagene er det gratis passering uten å framvise pass. Vi ble likevel sjekket på flere poster underveis, bilruta måtte rulles ned og kona var lettere irritert etter hvert: - når de ser en farang så er det helt greit å passere over alt!
    Moro var det nå for meg.
    Både malaysiere og thaier selger sine varer her til kjøpelystne. Masse folk, men jeg tror jeg var den eneste farangen der. Legger ved noen bilder, mere kommer senere.

Click image for larger version

Name:	wangkelian1.jpg
Views:	1
Size:	70,6 KB
ID:	48603Click image for larger version

Name:	wangkelian2.jpg
Size:	76,7 KB
ID:	48604Click image for larger version

Name:	wangkelian.jpg
Size:	104,9 KB
ID:	48602

Name:	wangkelian4.jpg
Size:	91,0 KB
ID:	48605Click image for larger version

Name:	wangkelian5.jpg
Size:	94,9 KB
ID:	48606

Er det Thailand eller Malaysia som er "Sverige" ?
    Det er litt kult når man er eneste vestlige

Kommentar

Tja, det er vel kanskje Thailand. Tror ting er rimeligere der enn i Malaysia. Forøvrig var det en klar overvekt med muslimer på stedet. Mange vakre damer må jeg si. Satun som er provinsen Wang Lian grenser til har flere muslimer enn buddhister. I motsetning til naboprovinsene Narathiwat, Yala og Pattani der det er uroligheter hele tiden så er Satun en fredelig provins. Vennlige og smilende folk. Anbefaler gjerne en tur ned hit.

Kommentar

Opprinnelig skrevet av Andaman Vis innlegg
        Tja, det er vel kanskje Thailand. Tror ting er rimeligere der enn i Malaysia. Forøvrig var det en klar overvekt med muslimer på stedet. Mange vakre damer må jeg si. Satun som er provinsen Wang Lian grenser til har flere muslimer enn buddhister. I motsetning til naboprovinsene Narathiwat, Yala og Pattani der det er uroligheter hele tiden så er Satun en fredelig provins. Vennlige og smilende folk. Anbefaler gjerne en tur ned hit.
        Det er helt sikkert mange perler helt i sør som folk ikke får meg seg. Skjønner godt at man velger å reise til fredeligere områder da, otrolig kjedelig med disse urolighetene i sør....

Kommentar

Nå er jo sør et veldig vidt begrep, det er ikke uroligheter generellt i sør, men i de tre provinsene Yala, Pattani og Narathiwat er det fra tid til annen usikkert.

Kommentar

Opprinnelig skrevet av Andaman Vis innlegg
            Nå er jo sør et veldig vidt begrep, det er ikke uroligheter generellt i sør, men i de tre provinsene Yala, Pattani og Narathiwat er det fra tid til annen usikkert.
            he he, ja sør var vel et litt vidt begrep

Kommentar

Et bilde til. Denne frukten kjøpte vi på markedet. Veldig god på smak. Noen som har prøvd den og vet navnet?

Name:	Untitled.jpg
Size:	66,6 KB
ID:	48223

Kommentar

Har aldri sett den frukten før tiltross for at vi er i alle boder og på alle markeder og kikker etter godsaker. Mannen min har sett på de bildene du tok i Satun,og han er veldig gira på at vi må komme oss sørover og se alt vi ikke får sett der vi"lander" når vi endelig kommer til Thailand. Da blir vi gjerne på ett sted pga at ferielengden er begrenset..

Kommentar

Jo, vi får prøve å få til en fellestur.

Frukten heter Longan, og er på rødlisten over utrydningstruede arter. Blir også kalt for drageøye på grunn av at den ser ut og føles som et øye når den er åpnet. Den ble innført til Thailand av kinesiske immigranter for flere hundre år siden. Den smaker veldig godt, søt.
                  http://en.wikipedia.org/wiki/Longan

Kommentar

Longan?? Den er jo hvit i fruktkjøttet- ikke oransje som denne. Longan spiser vi ofte her, men kona har aldri sett den frukten som det er bilde av.
                    men skallet og formen utenpå er jo likt. kanskje det finnes ulike typer

Kommentar

Du har et poeng der walkman. Jeg ble usikker nå. Kona vet ikke navnet på den, sier den ikke er særlig vanlig. Utenpå ser den ut som Longan, men frukten inni er ikke lik som du sier.

Kommentar

Tror nok Walkman har et godt poeng der. Mener jeg har sett Longan i norske butikker. Da har frukten ligget ferdigskrelt parvis på isoporbrett overtruket med plastfolie. Andaman og andre erfarne thaifarere og -boere: finnes det ville bær som man kan plukke i Thailand? (Når vi nå tar for oss frukt og beslekede naturherligheter i innleggene her).

Kommentar

Working...
                        X