Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Familie fra Oslo som muligens skal til Thailand i sommeren 2015.

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• Familie fra Oslo som muligens skal til Thailand i sommeren 2015.

Er ikke noe kløpper på forum osv.
    Vi driver og sjekker ut en 4 ukers tur til Thailand.
    Har bare hørt fra venner og bekjente om hvor vi burde dra.
    Så skal prøve å bruke litt tid til å bli kjent med gammel morro som står her fra før.
    Muligens noen teite spørsmål dukker opp.
    Vi er 2 voksne og 2 jenter på 14 og 17 år.
    Har lyst på en kul Thailand ferie.
    shopping strand osv...
    Det "vanlige" vi krever egentlig lite.
    Godt sted å være.
    Gjerne kort vei til ting og tang.
    Vi spiser helst ute. ( drar ikke til Thailand for å spise kjøttboller )
    Fant ett sted som heter :
    Bangsareyresort.
    Det virket bra.
    De kunne hjelpe til med utflukter med forskjellige tema.
    Da vi er første reis så virker det lurt.
    Drar fra Gardermoen med Thaiairways.
    Helst direkte fly.
    Men har hørt rykter om mellom landing i Nederland,Belgia eler noe slikt?

Etter å ha bodd mange år i Thailand (til og fra) så har jeg blitt mere og mere forundret over denne standhaftigheten mange turister har for kun å dra til steder i Thailand hvor det er en McDonald's på hvert gatehjørne. Noe som jeg synes er fryktelig trist for Thailand har så mye mere å by på.

Drar man til steder som Phuket så snakker "alle" engelsk og noen (utrolig nok) snakker et skandinavisk språk. Litt utenfor turistområdene så kan det være så som så med engelskkunnskapene, men ikke la dere avskrekke av det for med litt tålmodighet og fingerspråk så pleier det ikke å være noe stort problem.

Har noen et ønske om å en leie bil eller en motorsykkel så vil jeg på det STERKESTE fraråde noen å gjøre det. Trafikkmønsteret i Thailand er IKKE som i Norge. Ulykkesstatistikken i Thailand forteller det meste. Og så er det venstrekjøring som for mange utlendinger kan være direkte farlig å "utfordre". I tillegg til dette så har mange motorsykkelutleiere en praksis med å KUN kreve et pass og IKKE et internasjonalt førerkort. Noe som lett kan føre til ulykker fordi mange av turistene knapt nok har satt seg på en motorsykkel før. Mitt råd er å bruke offentlige transportmiddler. Men husk at det finnes et to-pris system i Thailand. Og turister har en lei tendens til å bli "flådd" og da spesielt av drosjenæringen. Phuket er "verdensberømt" på det området. Men på fly, buss og tog er man "trygge".

http://www.thephuketnews.com/73-taxi...rive-46662.php

Dersom man har et ønske om å oppleve noe som ikke er typisk turistrelatert så er mitt råd å pakke baggen å begi seg ut på "landevein". Med busser kommer man seg enkelt, billig og lett rundt i hele Thailand. Ønsker man å bevege seg litt hurtigere så finnes et godt utbygd fly rutenett. Men det er et lite minus med at Bangkok er et knutepunkt for de fleste flyrutene.

Mitt hjertebarn i Thailand er Isaan. Den fattigste delen av Thailand og den delen hvor thailandsk kultur og tradisjoner fremdeles, til en stor grad, blir holdt i hevd. Og for ikke å snakke om prisnivået i Isaan som er på et normalt LAVT nivå og ikke som på de overprisede turiststedene. Og menneskene som bor det er "laidback" og alt foregår i et behaglig tempo. Ingen strandselgere som ønsker å selge deg (til dobbel pris) krims krams man ikke har bruk for. Skal man først dra "halve jorda rundt" så mener jeg at man bør få med seg Isaan. I mine øyne en opplevelse for "livet". En opplevelse som er fundamental forskjellig fra det å ligge på sandstrendene i syd. Selv om det finnes sandstrender i Isaan også. Men da er det snakk om ferskvann (elver og sjøer). Og ønsker man seg en "aktiv" ferie så tror jeg at Isaan er stedet.

http://www.youtube.com/watch?v=asnbV4Rb85I

Det å mellomlande på veien til Thailand pleier ikke å være noe stort problem dersom ventetiden ikke overstiger 2-3 timer. Men av erfaring så kan flyplassen i Istanbul være litt slitsom (kaotisk). Det å sitte "timesvis" på harde flyplasstoler er vel kanskje ikke alles favoritt. Og en ting som jeg synes er litt viktig er ankomsttiden i Bangkok. Er den etter kl. 1400 så blir det fort til at man må overnatte i Bangkok. Og den byen kan for noen (undertegnede) være litt i meste laget.

Dersom man ønsker en flyavgang om morgenen/dagen fra Bangkok så finnes det et fåtall flyselskaper som tilbyr det. Blant disse er KLM, BA, Norwegian (har en direkterute) og Aeroflot. Men de fleste avganger fra Bangkok er om natten.
    Last edited by norlund; 02-08-2014, 09:48.

Kommentar

Det er så mye å se i Thailand at jeg anbefaler å bruke litt tid på å finne steder som passer for dere.
      Mange nordmenn bruker Jomtien eller Hua Hin / Cha Am som base i Thailand og så reiser de på en tur når det blir for mye strandtid....

Personlig har jeg blitt veldig glad i Kanchanaburi. Kan anbefale dette som en utflukt 2-4 dager
      Jungel, Erawan nasjonalpark, overnatting på elva, Broen over Kwai, tigertempel og m.m.
      Minibuss 3 timer fra Bangkok eller lei minibuss bare til dere. Husk at sjåføren ofte skal ha mat og overnatting i tillegg til avtalt pris på transporten.

Ellers vil jeg anbefale alle som skal til Thailand og ta noen dager i Bangkok. En spennende by som jeg aldri går lei av.
      Wat Arun, Grand Palace, Wat Pho, shopping, Bangkok street food, båttur på Khao Phraya river.

Dersom dere liker å se historiske steder er den gamle hovedstaden Ayutthaya bare en dagstur fra Bangkok. Man kan ta båt på elva tilbake til Bangkok.

Dersom dere velger å bo i Bangsarey så er det kort vei til Nong Nootch tropical garden, det er absolutt verdt et besøk. Det er mange fine strender i Nærheten av Bangsarey, men hvis dere vil ha det veldig rolig er Koh Samet ypperlig for et par dager med avslapping. Ikke lang å reise.

Her er en link til offisiell Thailands turistinformasjon:

http://www.tourismthailand.org

God tur

Kommentar

Skal dere fly med Thai Airway er det direct fly far Oslo, ingen mellomlandinger, hverken her eller der.... listen over steder for mellomlandinger med andre selskap er laaaang...

Kommentar

Takk Takk.

Grunnen til at vi "safer" er da vi er første reis..
          Fikk også veldig godt inntrykk av han som svarte på mailen vår.
          Vi har tenkt oss 4 dager i Bangkok.
          Samt noen overnattinger her og der.
          Igjen så virket Nordic Resort hjelpsomme.
          Da de kunne komme med tips om hvor vi burde dra og hjelpe til med ting og tang.
          ( overnattinger,ting vi burde se der osv )
          Så vi ender opp med litt ting og gjøre.
          Vi er enkle.
          Vi VIL spise mat ute.Drar ikke dit for å spise kjøttkaker.
          Regner med at det holder med Imodium?
          Så vi har Nordic R som "base" så tar vi ting litt på sparket.
          Når det gjelder shopping så er klær must har jeg hørt??!
          Men har også lyst til å kjøpe meg en skikkelig kokkekniv!!
          Samt muligens en tattoo til far
          Har en kompis som har tatt en del blekk på Jiirst tatto.
          Så sjekker ut den.
          Muligens jeg går for en gammeldags variant hvor man banker på en pinne...
          (aner ikke hva det heter )
          Noen tips her så hadde jeg blitt glad..
          Ellers så har kona lyst på en skikkelig Wook-panne.
          Takk til SanuMak for gode tips.
          Skal garantert ta og sjekke ut det du skriver..
          Det vi er mest usikkre på er om vi skal gå for 3 eller 4 uker.
          Jeg har mest lyst på 4 uker.
          Da sånn ca :
          1 uke på stranden litt forskjellige strender.
          1 uke på Shopping.
          1,5 uke andre overnattingssteder.
          og den siste halve uke det vi finner ut på sparket...
          Så for meg så ser 4 uker greit ut.
          Det jeg da lurer på er hva slags budsjett vi burde ha?
          Da jeg har 2 jenter i alderen 14 og 17 så går det en del penger i klær.
          Samt jeg liker tekniske duppedingser.
          Så budsjett her på 10000 er vel muligens noe i overkant?
          Mat? Har ikke peiling. 4 uker.... Noen forslag?
          Vil helst spise på lokale restauranter..
          diverse??
          Står garantert MASSE om dette rundt omkring på forumet.
          Men har jo fått noen svar.
          Så takker jeg for hjelpen så langt.
          Så håper jeg på noe mere??!!

Kommentar

Nå er mitt forhold til Thailand litt anneledes enn det å være en vanlig turist. Og kunnskapsnivået noe (mye) høyere. For personer som meg er 10 000 kr. mer enn tilstrekkelig for 4 personer i 4 uker i Thailand. Men jeg vet hvor man bør bo og hvilken restaurant man skal gå til. For en turist så er ikke dette alltid like enkelt. Og som tidligere nevt så finnes det et 2-pris system i Thailand. Spesielt på turiststeder. Og 4 uker på et bra hotel i Phuket kan fort koste "skjorta". Et måltid (med drikke) som normalt koster 50-70 Baht (Isaan) kan fint koste 200-250 Baht på et turiststed. Selv om det også finnes lokale restauranter i "bakgatene" hvor lokalbefolkningen betaler "thaipriser".

Dette med at Thailand er så forferdelig billig er bare en myte dersom det er snakk om Bangkok og turiststedene. For mye av hva dem selger er kopier av elendig kvalitet. Og kjøper man kopier så støtter man kriminalitet. Men man kan selvfølgelig også kjøpe orginaler, men da blir prisene stort sett som i Norge på grunn av høye importavgifter. Mitt råd er å kjøpe håndverksprodukter som er produsert i Thailand. OTOP er et sted hvor man kan kjøpe disse.

Når det gjelder priser i Thailand så er det et sted jeg må advare på det sterkeste mot. Og det er flyplassen Suvarnabhumi i Bangkok. Det er IKKE som på Gardermoen hvor prisene er i overkant høye, men prisene på mat og drikke er 3-4 ganger høyere enn hva som er normalt (Bangkok). En LITEN flaske Heineken koster fort 200 Baht på en restaurant.
            Last edited by norlund; 05-08-2014, 10:39.

Kommentar

Det kan være lurt å safe på den første turen til Thailand. Lysten og trangen til å utforske mere av Thailand kommer nok neste gang, for dette blir garantert ikke siste turen deres.
              Det er selvsagt både plusser og minuser med å bo på typiske turiststeder, men der er ting ofte mye enklere. De fleste prater engelsk, det gjør de ikke på landsbygda i Isaan... ;)

Jeg for min del har funnet mitt paradis på sørvestkysten av Thailand, langs Andaman Sea, der er strendene hvitere og vannet klarere. Men for all del, Thailand har veldig mye mere å by på, både i nord, nord-øst(Isaan og ikke minst på østsiden av Thaigulfen der dere blant annet finner Koh Chang(elefantnøya.

Maten finner dere nok utav, veldig mye godt å velge i. Se gjerne i Matspalten her på forumet.

Kommentar

Working...
              X