Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Lær ett tegn

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

Heisann, jeg har vært lenge borte. Det har skjedd så mye de siste 18mnd - burde helt sikkert ha forklart meg, men regner med det vil dukke opp litt etterlitt.

Takk for den, som du sikkert ser har jeg postet dette diktet allerede i den første posten. Har dog ikke skrevet det, men det bør heller ikke være nødvendig da de som vil lære det klarer å memorere det ut i fra sangen og bildene i tilknytting til hvert tegn.

Hvordan lærer du best? Jeg leser overalt på nett at det er gode muligheter for å lære språk på 5 minutter - 1 dag - 1 uke osv. Men hva er det du egentlig lærer på den tiden? Kanskje noen få ord og enkel gramatikk, ett teoretisk språk du ikke klarer å reprodusere. Du snakker sikkert norsk og engelsk, tenker du på hvordan du skal si noe når du snakker med en nordmann? Somregel ikke - da det for det meste er automatikk i dette. Språkøret kalles det, det er det du må trene opp. Vi mennesker tar det egentlig veldig forgitt hva vi skal si, er nok ikke ofte du stopper for å tenke over hva du vil svare til noen enkle dagligdagse kommentarer og eler spørsmål.
    Vet du hvordan du trener opp denne sansen best? For meg har det vært å ha en input av språket så og si overalt. Om det er i form av tekst eller lyd, det er ikke så viktig om du forstår hva det betyr så lenge det "er der".

På mobiltelefonen kan du jo bytte ut menyer til å vise thai-språk. Er nok helt forferdelig å navigere i starten, men hvor ofte leser du hva det står på norsk? Memorer hvordan du oppretter ny melding, opp opp ned ned enter. For hvert "klikk" vil det dukke opp ett nytt Thailandsk ord, trur du at om du hadde sett ordet for melding ข้อความ eller post ไปรษณีย์ en annen plass i ettertid hadde skjønt hva det betyr?
    Du trenger ikke kunne lese det ordrett for å forstå at denne sammensettingen av tegn er kodet til disse ordene. Se helteten i ordene, slik som de disse norkse odrene. (Kanskje kan det sammenlignes med ett fotografi av en bil der hvor hjulene er montert på taket og skiboksen er under den - for oss vil dette fortsatt være en bil).

Dagens leksjon blir derfor å bytte ut alle elementære ting som er på norsk med thai. Kalender er kanskje det enkleste, menyene på digitalkameraet, ....!
    Språk minner meg forresten mye om dyrkingen av ett bonsai tre.

NEi nå må jeg se å få gjort ferdig denne tråden... er ikke så mange tegn som gjenstår.

Kommentar

slik vi kjenner den på Nnnnorsk.
      นอ หนู
      - no nu
      หนู - nu
      - mus

หนู ขวัก ไขว่
      no nu kwai

ไขว่
      -kwai betyr travelt

น้ำแข็ง
      namkeng - isbit
      นกแก้ว
      nok gaeo - papegøye
      นี้
      nii - dette
      นี้คืออะไร
      nii khu arai - hva er dette ?
      ved å legge til khu arai på etter นี้ blir det til spørsmålet nii khu arai, arai betyr (for meg) "Hva?"
      อะไร kan du bruke når du enn har lyst til å si HVA. Selv har jeg brukt det så mye at jeg ofte sier det til nordmenn også.
      er du formell sier du selvfølgelig ครับ på slutten (krap)
      Last edited by namkeng; 25-05-2010, 20:53. Årsak: tillleeggsinformasjonenen

Kommentar

Og takk for det.....en lenge etterlengtet tråd er våknet til live igjen sammen med et like etterlengtet forum medlem. Isbiten's bidrag er alltid lærerike og med innhold tross hans unge alder
        Samt en del av årsaken til at jeg er her.

Kommentar

Konsonant 26

halla folks, litt slack her...

Enkel uttalt 'B'
          Midt-tone på finner vi denne lyden, i disse mye omtalte toneklassene.

บอ ใบ-ไม้
          Bo Bai-Maai
          Blad fra et tre

บอ ใบ-ไม ้-ทับ-ถม
          bo bai-maai-tap-tom
          Bladen faller på hverandre

og

Dette er mere en 'Bp'
          Er en midt-tone.

ปอ ปลา-ตา-กลม
          bo bplaa dtaa glom
          Fisken har runde øyne

Kjente ord med บ er:
          บ. - baht (forkortelse)
          บ้าน - Baan (mitt hus)

ไป - bpai = å gå
          ไม่เป็นไร - mai-bpen-rai = "it doesnt matter" เป็นไร= "does matter"

ไป-ไหน - bai-nai = where are you going my friend - sier alle Tuk-tuk sjåførene:
          da svarer man høflig; ไป-กลับ-บ้าน bai-glap-baan

ตบัร - bat = kort (hvilket som helst kort)
          บัตร-ที่-นั่ง - bat-ti-nang = Boarding kort
          บัตร-เครดิต - bat-khredit = kreditt-/bank -kort
          บัตร-โท-รศั-พท์ - bat - tho - ra - sap = veldig vanlig å bruke når man ringer til thailand
          Tenkte på dette som strider mot alle slags grammatikkregler, folk kommer til å tenke de som tenker slik må være gal.
          Ord-setniger-språk er jo bare lyder i en rekkefølge.
          I thai språk er det veldig ofte konsonant+vokal+konsonant -lyd,. tips når du leser les to tegn
          บัต(ร)-เคร-ดิต
          parentes er stum.
          bat-(de tre tegnene er e-K-r) kre - dit

sliter du med å lese, leser du 3 tegn om gangen.

Kommentar

veldig bra Namkeng

Er ny her, men noen kjenner meg kanskje fra andre fora.
            har selv holdt på i et drøyt år med å lære meg skriftlig thai, og kan vel de fleste tegnene, og klarer å lese enkle setninger. Men sliter fortsatt en del med å dele opp lange setinger i forstandige selvstendige ord.

Kommentar

Morsomt å lære noen nye ord

Kommentar

Greit å kunne noen ord i det minste ja, sånn at en skjønner litt av samtaler på thai. Litt nå og da, så kan det bli setninger av det til slutt.

Kommentar

Ja det er kjekt å kunne litt, men enkelt er det ikke...

I dag bestilte jeg språkkurs på dvd fra Eurotalk, http://eurotalk.com/en/store/learn/thai/premium/dvdrom
                  så spørs det hvor disiplinert man er:D:

Templet på Frogner kjører Thaikurs for nybegynnere, så en kombinasjon med det er kanskje lurt...

Kommentar

Working...
                  X