Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ko Samui - trebarnsfamilie trenger råd!

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• Ko Samui - trebarnsfamilie trenger råd!

Hei alle dere med mye erfaring!

Jeg skal ha med tre barn (7, 10, 13 år), samboer og mor til Thailand i begynnelsen av juli og 2,5 uke. Flybilletter til BKK er kjøpt.

Første gang jeg reiser så langt med ungene, så jeg er skikkelig fersking her. Derfor trenger jeg litt hjelp fra dere!

Planen er å være det meste av tiden på Ko Samui. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Om dere kan svare på ett eller flere av spørsmålene vil jeg være svært takknemlig:

1. Planen er å fly rett videre fra flyplassen i BKK til Ko Samui. Ser det går hyppige fly. Hva er erfaringen med om langdistanseflyene fra Europa lander noenlunde presist? Hvor lang tid bør det være mellom landing i BKK til avgang fly mot Ko Samui? Vi vil jo ikke vente for lenge på flyplassen. Men vi vil heller ikke komme for sent....? (Vi flyr forøvrig til BKK med Emirates via Dubai).

2. Ser det er Bangkok Airways som flyr BKK - Ko Samui. Noen erfaringer med dette selskapet? Trygt...?

3. Når bør man bestille flybillett til dette strekket? Fare for utsolgt allerede i april...?

4. Noen som har noen hotell på Ko Samui å anbefale? Med plass til 6 personer? Hvor tidlig bør man være ute med å sikre seg overnatting der?

5. Ser mange sier at det ikke er nødvendig med vaksiner for ungene når man holder seg i områder som dette. Er dere enig? Gjelder det også om man ønsker å besøke naturreservatet på øyen?

6. Vi vurderer å reise tilbake til BKK ved å ta fergen til fastlandet og buss opp langs kysten, med noen stopp for eks. i Hua-Hin, Cha-Am og/eller andre steder. Alternativet er å forbli på Ko Samui i 15-16 dager og fly tilbake til BKK. Noen synspunkter/råd på dette? Evt. hvilke stopp langs kysten som er gode?

Som sagt svært takknemlig for alle svar. Korte eller lange!

Mvh.
    Trond NS

Jeg har ikke vært på Koh Samui så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med dine spørsmål.
    Hvorvidt reisevaksiner er nødvendig eller ikke er vanskelig å si, men her er iallefall en link til folkehelseinstituttets sider om vaksiner og Thailand.
    http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7073&List_6212=6218:0:25,7174:1:0:0:0:0

God tur

Kommentar

Takk for det!

Kommentar

Heisann! Kan nok ikke svare på alt her, men da jeg var på Koh Samui for over 10 år siden var jeg selv 13 og fikk da ingen vaksine. Gikk helt fint.
        Ellers ventet vi en time eller to på flyet videre, noe som jeg husker ikke var noe stort problem. Bangkok Airways husker jeg som kjempe bra, men ville ikke nok ikke stolt 100% da det er noen år siden. Husker ikke hvilket hotell vi bodde på, kan finne det ut hvis du vil, men husker at nesten alle hotellene som lå ved siden av hverandre langs beachen var nogen lunde like. Vårt hotell var kjempe behagelig og flott.
        På slutten av reisen hadde vi noen dager i Bangkok hvor det var en del shopping, og div. utflukter som kanskje/kanskje ikke er optimalt for en 7 åring.

Håper dere får en god tur! :D

Kommentar

Hei! Jeg har bodd14 år på Koh Samui( flyttet tilbake til Norge for 1 1/2år siden).
          Først : de fleste lang distanse flyene pleier å lande på tid eller litt før da flyr inn i lufta. Men det er ganske lang avstand fra international til domestic,så Beregn ihvertfall 2 timer i mellom da dere er første gang på suvarnabhumi AirPort. I Oslo sender dere bagasjen helt frem( merker) slik at ikke trenger å tenke på den. Jeg ville nok kjøpt billett med Bangkok airways da de har flest avganger i tilfelle skulle bli forsinkelser så er det ikke lang ventetid til neste. De har også en lounge for sine passasjerer med gratis snacks og drikke ( noe som kan være digg etter lang tur og ved evnt forsinkelser)
          Bangkok Airways er Iata sertifisert det betyr at de opprettholder samme standard på prosedyrer og sikkerhet som de europeiske som er med . Må være sertifisert for å fly i feks europeisk luftrom. Så de er like trygt som feks Thai eller SAS
          Det er høy sesong på skandinavere på Samui i juli så vil helt sikkert bli utsolgt eller utplukket så i værste fall kan dere måtte dra på forskjellige fly eller lang ventetid
          Det samme gjelder hoteller da mye kan være fullt. Hvilken Strand hadde dere tenkt å bo på? Enklere å anbefale når vet hvilket område evnt.
          Vaksine så trengs det ikke malaria hvis kun i siambukta,men norske myndigheter anbefaler visse vaksiner. Jeg mener at ikke er nødvendig,men man kan jo bli syk på ferie(hvor som helst i verden også Norge). Men standarden er nå høy på Samui så hvis man tar små forholdsregler går det stortsett bra. En myte er at ikke kan ha isbiter. Noe som er helt safe da er det samme som flaskevannet( kanskje for 20 års siden ikke var safe)
          Turen med ferge og buss eller tog er jo litt mer pes, men dere har jo mulighet til å besøke andre steder. Vet ikke hvor gammel din mor er,men bør ihvertfall være sprek. Landeveien er kanskje mindre trygt enn fly.
          Håper var litt info du kunne bruke deg av�� Skriv hvor på Samui dere hadde tenkt å bo så skal jeg sende par tips om hoteller også

Kommentar

Working...
          X