Kunngjøring

Collapse

Oppgradering av Thaiportalen

Vi har oppgradert programvaren i forumet til nyeste utgave. I løpet av kort tid vil også Thaiportalens eget design være på plass igjen.
See more
See less

Siam Ocean World

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• Siam Ocean World

Er du i Bangkok bør du få med deg Siam Ocean World som ligger i underetasjen på det store shoppingsentret Siam Paragon.

Senteret ligger lett tilgjengelig via Sky Train ved stasjonen Siam. Nede i underetasjen blir du møtt av billettluker og infobrosjyrer som loser deg gjennom to etasjer med fisk og vannlevende dyr i mange varianter.

Siam Ocean World er organisert i avdelinger. Her er det dypvannsrev med mange av de fargerike fiskene som lever der, spesielt utseende dyr som hummer, kreps o.s.v, det levende havet som viser hvordan artene må tilpasse seg hverandre for å overleve, det åpne havet viser mange av de store artene som foreksempel hai og skater. En egen avdeling for regnskogen har arter tilpasset det spesielle miljøet som er der.

Kort sagt en reise mellom mange ulike systemer plassert på to plan. Innimellom er det også kino og kafeteria.

Flere bilder kan sees i fotoalbumet.

Vi skulle inn der på forrige tur, men da jeg så at inngangsprisen var THB 350 for thai og hele THB 850 for utlendinger ble jeg så prinsipielt forbanna at jeg bare gikk derfra.

Comment

Ja, det er desverre en ikke uvanlig praksis i Thailand det. Vi burde sikkert vært like prinsippfast som deg alle olek, da hadde vi kanskje blitt kvitt uvesenet.

Comment

Opprinnelig skrevet av olek Vis innlegg
        Vi skulle inn der på forrige tur, men da jeg så at inngangsprisen var THB 350 for thai og hele THB 850 for utlendinger ble jeg så prinsipielt forbanna at jeg bare gikk derfra.
        Jeg ble engang forklart av en offentlig ansatt at grunnen til at vi falanger betaler så mye i forhold til en thai, er at vi forsøppler så mye mer, samt at vi ikke betaler skatt til thailand?

He he, hvilket land forlanger at man betaler skatt som turist? Vi forsøppler? Joda, vi griser nok litt til vi også, men i forhold til "Chai Thai" så tror jeg vi kommer veldig bra ut

Men men... TIT (this is thailand) Jeg hater slike ting like mye som Olek, men skal man inn og oppleve noe, så må man betale. Tror ikke det gjør noen som helst foskjell om 1% av turistene velger å være like prinsippfaste som Olek, men for all del, jeg forstår Olek veldig godt

Comment

Jeg er sånn halvveis enig, men siden jeg har fått stempel her inne for ikke å være kverulant kommer jeg med noen motargumenter...
          1. Dersom Thai'er skulle betale full pris ville antagelig mange ikke hatt mulighet til å komme inn.
          2. Vi har råd. Har vi ikke?
          3. Digresjon: Hvorfor skal det være forskjellig pris på voksne og barn? Jeg vet denne er litt tynn, men dette er jo en forskjellsbehandling som er så vanlig at vi har blitt vant til den...

Comment

Opprinnelig skrevet av NorThai Vis innlegg
            He he, hvilket land forlanger at man betaler skatt som turist?
            Vi var i Amsterdam i helgen og måtte betale "city-tax" på hotellet. Mener å huske at jeg har betalt noe tilsvarende turist-skatt i andre land også -- uten at jeg i farten kommer på konkrete eksempler.

Comment

Opprinnelig skrevet av Cato Vis innlegg
              Jeg er sånn halvveis enig, men siden jeg har fått stempel her inne for ikke å være kverulant kommer jeg med noen motargumenter...
              1. Dersom Thai'er skulle betale full pris ville antagelig mange ikke hatt mulighet til å komme inn.
              2. Vi har råd. Har vi ikke?
              3. Digresjon: Hvorfor skal det være forskjellig pris på voksne og barn? Jeg vet denne er litt tynn, men dette er jo en forskjellsbehandling som er så vanlig at vi har blitt vant til den...
              Thaier betaler full pris dem, det er bare at vi utlendinger må betale 2-3 ganger mer? Hvorfor ikke samme pris som thaier? Nasjonalparker, fornøyelseparker etc. er jo laget for thaier, ikke utlendinger. Rasistisk preget? Ja, jeg vil påstå det. Hva hadde skjedd i Norge hvis en neger eller pakistaner måtte betale 2-3 ganger mer enn en nordmann i f.eks. Dyreparken i Kristiansand?

Det er ikke ett spørsmål om vi har råd eller ikke, det er prinsippet at alle skal betale likt for ett tilbud eller en vare. Man skal ikke betale mer fordi man er turist eller har en annen hudfarve?

Ja, Cato. Sammenligningen mellom pris på voksne og barn var veldig tynn.

Comment

Hvis ikke utlendinger hadde betalt mer enn thaier, så ville prisen for alle vært høyere enn hva den er for thaier i dag, og dermed vile enda færre thaier hatt råd til et besøk. De som ikke vil betale litt ekstra kan jo bare la være å besøke plassen.
                Det er forøvrig forskjeller på blant annet diskotek og barer mange plasser i både Norge og andre land. Gutter betaler, jenter gratis. Få som klager på det.

Synes forøvrig Siam Ocean World ikke er verdt inngangspengene.

Comment

Opprinnelig skrevet av Keane 16 Vis innlegg
                  Hvis ikke utlendinger hadde betalt mer enn thaier, så ville prisen for alle vært høyere enn hva den er for thaier i dag, og dermed vile enda færre thaier hatt råd til et besøk.
                  Kan ikke si annet at dette er tullpreik. Prisene er selvfølgelig fastsatt etter hva markedet er villig til å betale, dvs. thaier.

Du tror vel ikke at f.eks. Dyreparken i Kristiansand baserer sine kalkyler på hva eventuelle rike amerikanere eller japanesere etc. er villig til å betale?

Comment

Opprinnelig skrevet av NorThai Vis innlegg
                    Kan ikke si annet at dette er tullpreik. Prisene er selvfølgelig fastsatt etter hva markedet er villig til å betale, dvs. thaier.

Du tror vel ikke at f.eks. Dyreparken i Kristiansand baserer sine kalkyler på hva eventuelle rike amerikanere eller japanesere etc. er villig til å betale?
                    Du kan for faen ikke sammenlikne med dyreparken i Kristiansand eller andre steder i Norge! Der er det en pris for alle.
                    Ocean World har selvfølgelig et budsjett som alle andre. Altså et beløp de skal ha inn pr år. Hvis utlendinger ikke kommer, så må selvfølgelig thaiene betale mer! Tror du virkelig at thaiene står for hele budsjettet til Ocean World eller andre steder i Thailand med forskjellige priser?

Comment

Opprinnelig skrevet av Keane 16 Vis innlegg
                      Du kan for faen ikke sammenlikne med dyreparken i Kristiansand eller andre steder i Norge! Der er det en pris for alle.
                      Ocean World har selvfølgelig et budsjett som alle andre. Altså et beløp de skal ha inn pr år. Hvis utlendinger ikke kommer, så må selvfølgelig thaiene betale mer! Tror du virkelig at thaiene står for hele budsjettet til Ocean World eller andre steder i Thailand med forskjellige priser?
                      Thaiene vil selvfølgelig ikke betale mer om utlendinger ikke kommer, som i resten av verden Keen16, så er all buisness/budskjetter basert på hva markedet er villig til å betale for en vare/tilbud.
                      Dyreparken var kun ett eksempel, noe du tydeligvis ikke forstod?

Ja, jeg tror at budskjettet til Ocean World er basert på hva landets innbyggere er villig til å betale for dems tilbud, jeg tror også at budskjettet har innkludert med X antall turister som i utgangspunktet skal betale samme sum som en thai. Denne "ekstra" avgiften er en uting som grådige forrettningsfolk skor seg på og kommer inn til eierene som en "bonus" utenom det fastsatte budskjett.

Det er hva jeg tror Keen16

Comment

Jeg er helt enig i at dette er en uting...og det er ikke bare på slike atraksjoner det skjer på, men de fleste hotellene har en pris for turister og en for thaier. Tror det er en av årsakene til at jeg til neste år ivertfall ikke skal nedover til Thailand igjen. Vi reiser sammen med familie til Koh Samui om to uker og har vært i kontakt med mange hoteller for å hente inn pris og jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlige priser vi får (dårligere enn latestay) og vi skal ha 5 rom i 17 dager. Nå skal det være sagt at vi har forspurt på 4* hoteller, men av erfaring er ikke disse helt tipp topp (kan nok ikke sammenlignes med et 4* i Bangkok, nei). Hotellene på Koh Samui ivertfall, vet jeg, kan thaier få for under halve prisen. Jeg er redd de ivertfall her på god vei til å prise seg ut (til og med i lavsesongen må man ut med rundt 1000,- for et ok rom og vi trenger 2 rom, blææ)

Jeg synes at nesten 1000 bath pr pers for å komme inn på en atraksjon er altfor mye i Thailand, halve prisen hadde vært mer enn nok. En kan til og med få inngangsbilletter til aktiviteter i Norge for 200,-. Det er nå slik at turistene har inntatt Thailnad fordi en kan leve og bo billig, og når dette forandrer seg er det mange som ikke er interessert i å betale de ekstra kronene det koster å reise så langt. Da ser man seg om etter andre alternativer som er like spennende.

Comment

Var der i vinter.....og da jeg spørte hva som skulle til for at jeg fikk "Thai" pris , fikk jeg til svar at hvis jeg kunne vise noen slags Thai ID eller førerkort så var det samme prisen som Thai .
                          Id hadde jeg....Ikke noe problem. Det samme har jeg opplevd ved flere parker rundt om i Thailand, hvis du snakker Thai så får du Thai pris !
                          Må bare si at jeg forstår at de (Thaiene) prøver å lure oss hvis de kan. Når en leser her på forumet om folk som betaler 1000 baht for å komme seg inn til sentrum fra flyplassen......
                          som er minst 4-5 ganger dyrere en det som gjelder normalt ! og folk betaler............som nam na

Comment

Ok da drar jeg ikke til Ocean World! Jeg nekter å betale spesialpris. Dette er jo uhørt og svindel.
                            Opplevde noe av det samme da jeg skulle til Kina. Visumsøknad på 4 sider og 500 NOK i gebyr for nordmenn! Men 350 NOK for andre statsborgere! Det ble ikke noe Kina tur nei. Dette kan Thailand også oppleve, at de mister reisende hvis de holder på slik. Ingen liker å bli lurt.
                            Mere søppel?! Men det betyr jo at vi handler for f!

Jeg har vært flere ganger i Thailand og det er jo mange grunner til at jeg kommer tilbake. Billig og god mat (selv om porsjonene ikke er så store), eksotisk og varmt, hyggelige folk. Men det er også mange som vil lure deg og man må alltid være på vakt. Dette sliter når man skal slappe av og ha ferie. Jeg tror turene til Thailand blir færre for min del. Bare land i Bangkok og se på alle gale taxisjåførene som maser og hoier og skriker om at du skal velge dem. Og dette skjer i ankomsthallen. Galskap! Og jeg skjønner ikke at det er lov. Phuket er samme problemet, men mye mindre taxisjåfører såklart. Det var en lettelse å lande i Singapore. Ingen mas, ingenting! Ikke kø heller. Åhh så deilig det var. Og taxisjåføren var hyggelig og maste ikke om xtra penger og alle bruker meter. Du betalte det som sto på meteret. (Ja dyrere men mye bedre det enn å bli lurt og føle seg dårlig behandlet).

Neste gang tror jeg det blir Singapore og jeg holder meg der til jeg reiser hjem igjen.

Comment

Opprinnelig skrevet av Thai-mann Vis innlegg
                              Var der i vinter.....og da jeg spørte hva som skulle til for at jeg fikk "Thai" pris , fikk jeg til svar at hvis jeg kunne vise noen slags Thai ID eller førerkort så var det samme prisen som Thai .
                              Id hadde jeg....Ikke noe problem. Det samme har jeg opplevd ved flere parker rundt om i Thailand, hvis du snakker Thai så får du Thai pris !
                              Må bare si at jeg forstår at de (Thaiene) prøver å lure oss hvis de kan. Når en leser her på forumet om folk som betaler 1000 baht for å komme seg inn til sentrum fra flyplassen......
                              som er minst 4-5 ganger dyrere en det som gjelder normalt ! og folk betaler............som nam na
                              Kan ikke skjønne at det hjelper hvis du er hvit nordmann!

Comment

Working...
                              X