Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse

Oppgradering av Thaiportalen

Vi har oppgradert programvaren i forumet til nyeste utgave. Designet har også fått en "new look". Vi håper det faller i smak.
Se mer
Se mindre

Gifting i Norge eller Thailand ?

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• Gifting i Norge eller Thailand ?

Hei..

Er ny på dette forumet og vil først takke adm og andre som har bidratt med så mye nyttig informasjon !

Muligens er dette en problemstilling som både er gammel og overbesvart men jeg risker å spørre dere i alle fall..

Min forde i Thailand og jeg ønsker å gifte oss denne høsten.. vi har allerede en fire års fartstid bak oss og et raust antall beslk til og fra for begge..

Vet det blir papirmølle etc..

Har noen i forumet oversikt over hvilken metode som er enklest ? .. underforstått.. foreta den formelle vielsen her hjemme eller i thailand ?

seremonien vil vi uansett foreta i Thailand, på ekte thai-vis.. men.. er det en enklere papirvei frem til målet om det papirmessige fullbyrdes her i Norge ? Er det enklere i Thailand ? vil lokalisasjonen valgt.. ha noen innflytelse på hvor raskt det vil gå før familiegjenforening kan ventes ?

Setter stor pris på om jeg kan få noen refleksjoner eller erfaringer med dette..

På forhånd tusen takk,

mvh Isbjørn

Velkommen Isbjørn, og takk for gode ord.

Skal hun/dere søke om familiegjeforening må dette gjøres fra Thailand. I og med at dere skal ha den formelle vielsen i Thailand, er det enkelt og fort gjort å registrere den formelt i Thailand også. Fra Norge må du sende Erklæring fra brudefolkene for prøving av ekteskapsvilkårene til folkeregisteret/skattekontoret i din kommune, samt forrerklæring. Begge skjemaene finner du her. Attesten du får tilbake skal du ta med til Thailand. Dere registrerer ekteskapet på et hvilket som helst amphur i Thailand. I tillegg må du ta med deg passet ditt.

Din tilkommende trenger Tabien ban, husbok, oversikt over familiemedlemmer, forrærklæring for seg selv, samt id-kort. Vanligvis tar det ca 4 uker for å få 7-dagers visa, det vil si at hun kan reise til Norge og vente her mens D-visumet blir behandlet. Sjekk gjerne ambassaden sin oversikt på prosessen: http://www.emb-norway.or.th/Embassy/...y-Immigration/

Kommentar

Hei og velkommen til forumet
      Jeg har nettopp vært gjennom denne mølla, giftet meg i april.
      Når jeg hører om de som søker familiegjenforening gjennom forlsesvisum så forstår jeg at de ser litt nøyere på forholdets seriøsitet da, og det kan virke som saksbehandlingen er lenger ved forlsesvisum enn for familiegjenforening, uten at jeg kan dokumentere dette. Tror gifte seg i Thailand er enklest, alle henne papirer må jo oversettes uansett.

Vi giftet oss i Thailand
      Den dagen jeg kom til Thailand dro vi rett på ambassaden. Vær tidlig ute (nb sjekk åpningstidene før dere reiser, ikke åpent i denne seksjonen hver dag)
      Når vi hadde fått marriage application dro vi rett til Thai UD på Lak Si for å oversette og legalisere dokumentet. Vi betalte ekspress for å få dette samme dag, men da må dokumentene levere før klokken 12 (ikke 100% sikker på dette klokkeslettet)
      Så giftet vi oss på amphur, fikk ny husbok og nytt ID kort til henne (hun villa ha mitt etternavn) og reiste tilbake til Lak Si for å få oversatt alle hennes dokumenter og bestille nytt pass (gjøres i samme bygning)
      Vi tok ikke ekspress på dette for kona ville ikke betale dobbelt, husk å få legalisert både kopien av thai dokumentet OG oversettelsen. altså 2 stempel og dokumentete tapes sammen i hjørnet.

Du blir overfallt av oversettere når du kommer inn døra på Lak Si, ignorer disse !!!!!
      Gå til bladkiosken til vestre innenfor døra mellom 7/11 og toalettene. De er raske og rimeligere enn de andre som løper rundt der for å kapre kunder. Vi fikk godkjent alle papirene de oversatte.

Dere må velge om dere skal søke familiegjenforening og D visa (7dagers) samtidig eller kun søke d visum.
      Dersom dere skal søke dette separat må dere levere 2 sett originale oversettelse av hennes dokumenter, da de beholder originalene til d visum søknaden er behandlet.
      Kona søkte begge deler samtidig 9. mai og D visum innvilget 10. mai
      Oppholdstillatelsen fikk hun 18/7 så det tok et par måneder, men hun var jo her hos meg så ventingen gikk fint ;-)
      Når hun søker vil hun få en SMS fra ambassaden om ikke sende epost, men se på online portalen hva som er status på søknaden.
      Dette funker IKKE, vi visste ikke at d visumet var i orden før mange dager etterpå fordi vi fulgte med online. Ring og spør etter en uke !!

Husk at ekteskapet må være registrert i Norge for å få positivt svar på D visum søknad. Det tok ca 14 dager å få dette fra jeg kom hjem og leverte papirene på folkeregisteret.

Det er litt frem og tilbake på Lak si for å få dette i orden, men vi bare la inn litt hyggelige opplevelser i bangkok samtidig så ble det helt ok. Kantina på Lak Si har forresten god mat
      Kona er fra et sted bare 1 1/2 time fra bangkok så det var ikke så vanskelig for oss å ta flere turer.

Lykke til

Kommentar

hjertelig takk til dere begge, for raske, vennlige og informative svar.
        Tar rådene jeg har fått til følge

Ha en fin dag

mvh Isbjørn

Kommentar

Limer inn noe jeg skrev på asiaforum, forumet som utestenger folk på føre var prinsipp. jeg ville søkt fam.gjenforening online uten tvil.

Til bangkok må dere okke som, så hvorfor ikke logge inn på stable logde i suk. soi 8. ved resepsjonen sitter Noi, hun ordner oversettelser raskt og feilfritt (noe ikke alle klarer) dere trenger altså ikke styre på for å komme dere til dariga og wanna som har helgenstatus her inne etter hvert. med papirene vel i hånd, samme dag om dere er tidlig påan om morningen setter dere ferden mot Lak Si neste morgen. der leverer dere inn, og får igjen samme dag alt dere trenger. så er det bare å troppe opp på ambasaden eller amarin alt etter behov. det kan faktisk gjøres på en dag dersom dere er tidlig på lak si.
          fremgangsmåten på lak si er : hendvend dere i respesjonen i 3 etage, få kønummer, gå inn til supervisor, få underskrift der, tilbake til resepsjonen, kundemottak eller hva det heter betal, og sett dere til å vente. først blir man ropt opp for å hente kvittering og evt penger til gode, så ny runde venting for papirer.
          OBS alle papirer som er verifisert ved lak si skal ha en brett i høyre øvre hjørne, med stempel på begge dokument, og helst teip over. annet blir ikke godtatt. sjekk dette. dersom Noi, eller andre har klønet det til og skrevet noe feil, florerer det av oversettere der som trygt kan brukes. de er lynraske, og flinke.

altså :

dag 1. sjekke inn, gi papirer til Noi.
          dag 2. lak si, og ambasade
          dag 3 ambasade om du ikke rakk det dag 2.

alt man trenger av papirer står på ambasadens hjemmesider

Kommentar

Gifte med Thai i Norge, søke oppholdtillatelse i norge, Single certificate

Jeg har to spørsmål
            Vi skal gifte oss i Norge
            Jeg har send henne 3 måneder invitasjon
            Hun er sykepleier og har Bsc grad 4 år på universitet og har 25 års erfaring som sykepleier i thailand
            1. Hvis vi skal gifte oss i Norge og min forde har BSC bachelor grad jeg har hørt at vi kan gifte i Norge med 3 måneder visum og min Thai kona kan være i Norge mens vi søke oppholdtillatelsen fr henne
            Har dere noe erfaring?
            2. Hun har divorce certificate, trenger hun andre certificate calles STATMENT OF NO IMPEDINCE FOR MARRIAGE (SINGLE CERTIFICATE STATUS) eller divorce certificate er nok
            Jeg ble glad hvis jeg kan få svar på begge to spørsmålene

Kommentar

Hei
              Spørsmål 1 vet jeg ikke noe om, men vedlagte link burde kunne hjelpe deg på vei med spørsmål 2.
              Lykke til

http://www.skatteetaten.no/no/Person...k-statsborger/

Kommentar

2. Hun har divorce certificate, trenger hun andre certificate calles STATMENT OF NO IMPEDINCE FOR MARRIAGE (SINGLE CERTIFICATE STATUS) eller divorce certificate er nok
                Jeg ble glad hvis jeg kan få svar på begge to spørsmålene[/QUOTE]

Selv om hun har skilsmissepapirer. må hun likevel dokumentere at hun er "fri" til å gifte seg igjen. Hun kan jo teoretisk ha giftet seg på ny uka etter skilsmissen......

Kommentar

Working...
                X