Velkommen!

Velkommen til vårt forum, her finner du mye info om Thailand, det gir deg nye ideer og spenning.

Vennligst registrer deg hvis du vil delta.

Registrer nå

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp med vår 7 dagers visum søknad.

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
Nye innlegg

• Trenger hjelp med vår 7 dagers visum søknad.

Sitter å forbereder vårt søknad til 7 dagers visum, men har et par spørsmål rundt prosessen. Er litt stressa for det er bare snakk om uker nå, og ikke alt er på plass.

1. Det står i sjekklisten. Applicant: "cover letter from the application portal signed by the applicant"
    Er det noe som skal gjøres på UDI's sine selfservice sine sider, skal det fylles ut der for så printes ut og signeres, eller snakker vi om en elektronisk signering? Skal det betales noe?
    Jeg lurer også på hvor man finner 7 dagers visum søknaden i portalen. Jeg finner kun turistvisum, studentvisum, familiegjenforening etc. Noen som vet hvilket søknad som skal fylles ut i portalen?

2 Alle thai dokumenter skal oversettes av Thai ministry og Foregin Affairs. Jeg søkte på det, men fikk ingen adresser. Noen som vet hvor det kan oversettes, eller har en adresse?

3 Jeg må jo som kjent til skatteetaten for å registrere giftermålet mitt, det vil si at vi ikke kan søke 7 dagers visum før det er registrert? Når min kjære kommer på 7 dagers visum, er det rasket å søke hos politiet eller er det best å reise til UDI først som sist?

4 Leste på UDI sine sider at søknads tiden på 7 dagers visum er 3 mnd og for oppholdstiladels 12 mnd. Det syns jeg er frykelig lenge å vente. Kan dette stemme? selv om man har alt på plass?

Setter stor pris på alle svar
    Last edited by newrayong; 18-03-2015, 00:33.

Hei

1. Når du er ferdig med søknaden på nett kommer du til betaling og du kan printe ut cover letter som skal signeres. NB ! husk å krysse av for fullmakt til deg underveis eller så vil UDI avvise deg når du ringer på din kjæres vegne.

Den offisielle betegnelsen på 7-dagers visum er D-visum. Du finner ikke dette på portalen, men det må fylles ut søknad for C-visum og så må man presisere at det er et D-visum. Slik var det iallefall da kona søkte i 2012.

2.
    The Legalisation and Naturalisation Division,
    Department of Consular Affairs, Ministry of Foreign Affairs. (www.mfa.go.th)
    123 Chaeng Wattana Road, Laksi District, Bangkok 11120
    Tel. 0– 2575 1056–59, 0–2981 7171

Du vil bli overfallt av oversettere når du kommer inn døra her..... de ville jeg ignorert !
    Gå til bladkiosken på venstre side inne i hallen. Mellom WC og 7/11.
    De oversetter til bedre priser og gjør en god jobb

3. Det er riktig at ekteskapet må være registrert før hun kan søke om D-visum.
    Jeg forstår ikke hvorfor din kjære skal komme på D-visum og så søke hos politi eller UDI.....
    For det første er det de samme dokumentene som skal leveres både for D-visum og familiegjenforening. Hvorfor ikke levere to søknader med en gang i Bangkok ?
    For det andre vil behandlingstiden for familiegjenforeningssøknaden begynne å løpe, mens D-visum søknaden behandles. Ved ev. avslag på D visum er familiegjenforeningssøknaden alledere levert for x mnd. siden
    Blir det avslag på D-visum og man må til ambassaden igjen for å søke familiegjenforening vil det ta mye lenger tid å komme seg til Norge.....
    Du må nok forholde deg til politiet lokalt, de er UDi representanter der du bor.

4. De søknadstidene er de som oppgis av UDI og ambassaden. Det kan nok ta så lang tid, men det kan også gå fortere. Merk at søkand om D-visum behandles av ambassaden i Bangkok, mens familiegjenforeningssøknader behandles av UDI her hjemme.

Anbefaler e-post til ambassaden for alt som dere lurer på, de svarer ganske raskt og har alle de rette svarene
    Husk at råd fra meg og andre er ut fra hva vi selv har opplevd. Reglene og rutiner endrer seg hele tiden så du må selv sjekke at det fortsatt er slik.

Lykke til

Kommentar

Opprinnelig skrevet av SanukMak Vis innlegg
      Hei

1. Når du er ferdig med søknaden på nett kommer du til betaling og du kan printe ut cover letter som skal signeres. NB ! husk å krysse av for fullmakt til deg underveis eller så vil UDI avvise deg når du ringer på din kjæres vegne.

Den offisielle betegnelsen på 7-dagers visum er D-visum. Du finner ikke dette på portalen, men det må fylles ut søknad for C-visum og så må man presisere at det er et D-visum. Slik var det iallefall da kona søkte i 2012.

2.
      The Legalisation and Naturalisation Division,
      Department of Consular Affairs, Ministry of Foreign Affairs. (www.mfa.go.th)
      123 Chaeng Wattana Road, Laksi District, Bangkok 11120
      Tel. 0– 2575 1056–59, 0–2981 7171

Du vil bli overfallt av oversettere når du kommer inn døra her..... de ville jeg ignorert !
      Gå til bladkiosken på venstre side inne i hallen. Mellom WC og 7/11.
      De oversetter til bedre priser og gjør en god jobb

3. Det er riktig at ekteskapet må være registrert før hun kan søke om D-visum.
      Jeg forstår ikke hvorfor din kjære skal komme på D-visum og så søke hos politi eller UDI.....
      For det første er det de samme dokumentene som skal leveres både for D-visum og familiegjenforening. Hvorfor ikke levere to søknader med en gang i Bangkok ?
      For det andre vil behandlingstiden for familiegjenforeningssøknaden begynne å løpe, mens D-visum søknaden behandles. Ved ev. avslag på D visum er familiegjenforeningssøknaden alledere levert for x mnd. siden
      Blir det avslag på D-visum og man må til ambassaden igjen for å søke familiegjenforening vil det ta mye lenger tid å komme seg til Norge.....
      Du må nok forholde deg til politiet lokalt, de er UDi representanter der du bor.

4. De søknadstidene er de som oppgis av UDI og ambassaden. Det kan nok ta så lang tid, men det kan også gå fortere. Merk at søkand om D-visum behandles av ambassaden i Bangkok, mens familiegjenforeningssøknader behandles av UDI her hjemme.

Anbefaler e-post til ambassaden for alt som dere lurer på, de svarer ganske raskt og har alle de rette svarene
      Husk at råd fra meg og andre er ut fra hva vi selv har opplevd. Reglene og rutiner endrer seg hele tiden så du må selv sjekke at det fortsatt er slik.

Lykke til
      Takk for all svar. Setter veldig stor pris på det, merker at jeg nesten begynner å bli dårlig og gruer meg til alt dette starter. Det med 7 dagers visum eller D visum nevnes ikke i det hele tatt på UDI sine sider, så tipper jeg tar en telefon dit i morgen.
      Forresten så var et noe annet jeg lurte på. Dette spørreskjemaet eller skriftlige redegjørelsen som det også blir kalt, på UDI sine sider står det at det er søkeren som skal skrive den, mens på den norske ambassaden sine sider står det referansepersonen. Må vi da skrive en hver, eller hvem skal egentlig skrive?

Kommentar

På ambassadens i Bangkok sine sider står det om 7 dagers/D visum:
        http://www.emb-norway.or.th/Norsk/re.../#.VRkCOIvgB_o

På sjekklisten over D visum står det at det skal foreligge en redegjørelse om forholdet fra garantisten:
        http://www.emb-norway.or.th/Global/SiteFolders/webban/Thailand_7-day%20entry%20visa%20for%20spouse%20UDI's%20RS%202 013-001.pdf

Det var kun jeg som skrev dette da kona søkte, men hun svarte på mye av det samme på et spørreskjema som hun får på ambassaden ved innlevering av søknaden.

Dette var i 2012, husk at ting kan endre seg. Sjekk med ambassaden. Det er de som tar i mot søknaden, om noe mangler får du ikke levert

Skjønner at det kan virke skremmende og at man blir litt engstelig for å gjøre feil. Følg sjekklisten til punkt og prikke så går det nok bra. er det noe din kjære ikke kan levere så skriv redegjørelse for hvorfor i søknaden.

Det er mange som har gjort dette før dere, noen bruker visum-agenter for å hjelpe seg. Det koster litt selvfølgelig og jeg har ingen erfaring med dem da vi gjorde alt selv. Kona ville til og med gjøre oversettelsene selv, men vi sparte litt tid på å sette bort det til andre.

Vi brukte none dager i Bangkok på alle disse papirene, men tok det med ro og fikk mange fine Bangkok opplevelser innimellom slagene

Kommentar

Opprinnelig skrevet av newrayong Vis innlegg
          Takk for all svar. Setter veldig stor pris på det, merker at jeg nesten begynner å bli dårlig og gruer meg til alt dette starter. Det med 7 dagers visum eller D visum nevnes ikke i det hele tatt på UDI sine sider, så tipper jeg tar en telefon dit i morgen.
          Forresten så var et noe annet jeg lurte på. Dette spørreskjemaet eller skriftlige redegjørelsen som det også blir kalt, på UDI sine sider står det at det er søkeren som skal skrive den, mens på den norske ambassaden sine sider står det referansepersonen. Må vi da skrive en hver, eller hvem skal egentlig skrive?
          jeg fulgte SanukMak sin plan å det fungerte 100%

Skrev også en veldig kort å detaljert verson av det hele. Selv mener jeg å huske at SanukMak skrev flere sider ? Om man ønsker det så er jo det en grei måte å gjøre det på. Men min stil/forklaring var kansje en halv A-4 side. Jeg skrev kort å detaljert å brukte bilder jeg tok sammen med familien som dokumentasjon. Tror jeg leverte 40-50 bilder av meg med familien der oppe i Isan
          Sawadee kap

Kommentar

Opprinnelig skrevet av Bonavar Vis innlegg
            jeg fulgte SanukMak sin plan å det fungerte 100%

Skrev også en veldig kort å detaljert verson av det hele. Selv mener jeg å huske at SanukMak skrev flere sider ? Om man ønsker det så er jo det en grei måte å gjøre det på. Men min stil/forklaring var kansje en halv A-4 side. Jeg skrev kort å detaljert å brukte bilder jeg tok sammen med familien som dokumentasjon. Tror jeg leverte 40-50 bilder av meg med familien der oppe i Isan
            Jeg tror ikke det er så viktig hvor mye man skriver, men at det skrives nok til at saksbehandler ikke sitter igjen med "åpne spørsmål" etter å ha lest søknaden.
            Husk at ting endrer seg hele tiden så man må alltid dobbeltsjekke at ting man har hørt fortsatt stemmer....
            Last edited by SanukMak; 21-07-2015, 18:32.

Kommentar

Working...
            X